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Evaluation of Interaction Strategies Using Nomadic Devices in Highly Automated Vehicles: Does it Help the Driver to Take Over Control?

Lapoehn, Stephan und Dziennus, Marc und Schieben, Anna und Utesch, Fabian und Hesse, Tobias und Köster, Frank (2016) Evaluation of Interaction Strategies Using Nomadic Devices in Highly Automated Vehicles: Does it Help the Driver to Take Over Control? In: IET Intelligent Transport Systems (nicht veröffentlicht)

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Kurzfassung

Abstract: More and more car manufactures present car concepts providing advanced driver assistance systems and the capability to drive partially or highly automated in specific situations. Following the roadmaps of (inter)national committees, highly automated driving will be available in the next decade, but the driver will still be used as a fall-back, to manage situations the automation is not capable to handle. In this study 33 drivers drove in a highly automated vehicle. On the same time they performed a demanding secondary task on a nomadic device. A takeover request due to a roadwork was presented to the driver via 3 different interaction concepts that partially utilize the nomadic device as an additional in-vehicle display. The reaction time, acceptance and trajectory were measured. The results depict a takeover method that proofs to be safe for a usage in automated vehicles in situations where the driver uses nomadic devices like tablet-pc’s, smartphones or notebooks. This method utilized multiple escalating and situation-dependent messages that were shown on the display of the nomadic device along with correlating outputs in the build-in head-down display of the vehicle.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/99470/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:Evaluation of Interaction Strategies Using Nomadic Devices in Highly Automated Vehicles: Does it Help the Driver to Take Over Control?
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Lapoehn, Stephanstephan.lapoehn (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dziennus, MarcMarc.Dziennus (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schieben, Annaanna.schieben (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Utesch, Fabianfabian.utesch (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hesse, Tobiastobias.hesse (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Köster, Frankfrank.koester (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2016
Erschienen in:IET Intelligent Transport Systems
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:nicht veröffentlicht
Stichwörter:automated driving, nomadic device, takeover, transition
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Fahrzeugintelligenz (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik
Hinterlegt von: Lapoehn, Stephan
Hinterlegt am:21 Dez 2015 09:50
Letzte Änderung:23 Mai 2016 22:55

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