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Numerical Investigations of Aerodynamic Properties of a Propeller Blown Circulation Control System on a High Wing Aircraft

Keller, Dennis und Rudnik, Ralf (2015) Numerical Investigations of Aerodynamic Properties of a Propeller Blown Circulation Control System on a High Wing Aircraft. In: 3AF - Aerodynamics 2015. Aerodynamics 2015, 30. März - 1. April 2015, Toulouse, Frankreich.

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Kurzfassung

The contribution gives an overview over the wide range of CFD simulations, which were performed in the course of the German collaborative research center 880 in order to investigate the aerodynamic properties of a complete aircraft landing configuration with a circulation control high-lift system and turboprop engines. The main purpose is to highlight the integration aspects of lift augmentation technologies into the design of a short take-off and landing aircraft concept. Therefore, the influence of engine nacelles and thrust on the stall behavior and the following improvements due to the use of a nacelle strake are discussed. Furthermore, static longitudinal and lateral stability as well as the dynamic longitudinal stability are investigated. While circulation control itself has a rather small impact, the impact of engine thrust in conjunction with circulation control is considerable. Additionally, the one engine inoperative case was simulated. For some flow and engine conditions, the resulting yawing moments are more than twice as high as the actual yawing moments due to asymmetric thrust and thus are higher than expected.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/98412/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Numerical Investigations of Aerodynamic Properties of a Propeller Blown Circulation Control System on a High Wing Aircraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Keller, Dennisdennis.keller (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rudnik, Ralfralf.rudnik (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:März 2015
Erschienen in:3AF - Aerodynamics 2015
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aerodynamics, CFD, RANS, High-Lift, Circulation Control, Engine Integration, Propeller, Dynamic Derivatives, Longitudinal Stabiliy, Lateral Stability
Veranstaltungstitel:Aerodynamics 2015
Veranstaltungsort:Toulouse, Frankreich
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:30. März - 1. April 2015
Veranstalter :3AF
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Keller, Dennis
Hinterlegt am:08 Okt 2015 08:58
Letzte Änderung:10 Mai 2016 23:31

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