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The Gas Turbine Heat Cycle and its Influence on Fuel Effiency and Emissions

Plohr, M, und Döpelheuer, A. und Lecht, M. (1999) The Gas Turbine Heat Cycle and its Influence on Fuel Effiency and Emissions. Gas Turbine Operation for Land, Sea and Air Propulsion and Power Systems, AVT Panel Meeting, Ottawa, Canada, 21.10.99.

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Kurzfassung

This paper discusses the application fo heat exchangers to aircraft engines. At first the thermodynamic cycles with and without heat recovery and intercooling will be compared in a parameter study and the most suitable heat cycle for aircraft application will be selected. Next, heat exchangers of different kind and geometry and their off-design behaviour will be described. One of them will be selected for an intercooled and recuperated (ICR) aircraft engine. The results of an engine performance simulation program for this engine will be presented, the simulation will cover several operating points at sea level static (SLS) and in flight. The data base of the simulation corresponds to real engines and heat exchangers and therefore represents todays' technology. The results of the simulation will be compared with data of a modern high-bypass turbofan, which has been simulated by the same program. Finally the behaviour of the intercooled, recuperative and the conventional engine on a flight mission will be compared, which has beein calculated by a flight performance program coupled with the engine simulation program. The results will be summarised and evaluated regarding fuel consumption, NOx and soot production as well as weight assumptions.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/983/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=2000,
Titel:The Gas Turbine Heat Cycle and its Influence on Fuel Effiency and Emissions
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Plohr, M, NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Döpelheuer, A.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lecht, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1999
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
RTO/NATO, NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Heat Cycle, Intercooler, Recuperator, Aircraft Engine, Emissions
Veranstaltungstitel:Gas Turbine Operation for Land, Sea and Air Propulsion and Power Systems, AVT Panel Meeting, Ottawa, Canada, 21.10.99
Veranstalter :RTO/NATO
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L TT - Triebwerkstechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Brennkammertechnologien (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik
Hinterlegt von: DLR-Beauftragter, elib
Hinterlegt am:16 Sep 2005
Letzte Änderung:06 Jan 2010 13:06

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