elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Achievements Obtained for Sustained Hypersonic Flight within the LAPCAT-II Project

Steelant, Johan und Varvill, Richard und Defoort, Sebastien und Hannemann, Klaus und Marini, Marco (2015) Achievements Obtained for Sustained Hypersonic Flight within the LAPCAT-II Project. 20th AIAA International Space Planes and Hypersonic Systems and Technologies Conference, 06. - 09. July 2015, Glasgow, Scotland, United Kingdom. doi: 10.2514/6.2015-3677.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: http://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/6.2015-3677

Kurzfassung

The design of hypersonic airbreathing vehicles is a challenging objective due to the intrinsic complexity of propulsion-airframe integration in combination with an engine cycle design able to operate over a wide Mach number range. This is one of the objectives of EC co-funded project LAPCAT-II aiming to reduce antipodal flights to less than 2 to 4 hours. Among the several studied vehicles in the preceding project LAPCAT-I, only aircraft designs for Mach 5 and 8 flights were retained in the present project. Starting from the available Mach 5 vehicle and its related pre-cooled turbo-ramjet, assumed performance figures of different components were now assessed in more detail numerically and experimental. Though the cruise flight of the Mach 8 vehicle based on a scramjet seemed feasible, further refinement was needed. In support to the integrated vehicle design, dedicated aerodynamic and propulsive experiments were done for the different components as well as for the complete vehicle. This included also the mutual verification of the windtunnels within Europe. In parallel, modelling implementation and validation on high-speed aerodynamics and propulsion were performed. The validated tools gave confidence to assess the performances of the fully integrated vehicles to comply with the mission goals. Finally, the impact of the emissions onto the climate was evaluated.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/98243/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:AIAA 2015-3677
Titel:Achievements Obtained for Sustained Hypersonic Flight within the LAPCAT-II Project
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Steelant, JohanJohan.Steelant (at) esa.intNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Varvill, RichardRichard.Varvill (at) reactionengines.co.ukNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Defoort, SebastienONERANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hannemann, Klausklaus.hannemann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Marini, MarcoCIRA, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2015
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2015-3677
Seitenbereich:Seiten 1-55
Name der Reihe:Conference Proceedings online
Status:veröffentlicht
Stichwörter:hypersonic flight, HEG
Veranstaltungstitel:20th AIAA International Space Planes and Hypersonic Systems and Technologies Conference
Veranstaltungsort:Glasgow, Scotland, United Kingdom
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:06. - 09. July 2015
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Raumfahrzeugsysteme - Numerische Verfahren und Simulation (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Raumfahrzeuge
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:29 Okt 2015 09:34
Letzte Änderung:20 Jun 2021 15:46

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.