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Large-Scale Studies on Slat Noise Reduction

Herr, Michaela und Pott-Pollenske, Michael und Ewert, Roland und Boenke, Dirk und Siebert, Jona und Delfs, Jan und Rudenko, Anton und Büscher, Alexander und Friedel, Hendrik und Mariotti, Irene (2015) Large-Scale Studies on Slat Noise Reduction. In: AIAA Aviation, 21st AIAA/CEAS Aeroacoustics Conference (3140), Seiten 1-23. 21st AIAA/CEAS Aeroacoustics Conference, 22.-26. Juni 2015, Dallas, TX, USA. doi: 10.2514/6.2015-3140.

[img] PDF
7MB

Offizielle URL: http://arc.aiaa.org

Kurzfassung

Slat noise research activity within the EC co-financed project OPENAIR involved both experimental and numerical studies at the new large (1:3.3-scaled) swept high-lift wing model F15LS. Experiments were performed in the DNW-LLF (Large Low-speed Facility) to verify the noise reduction benefit of selected slat noise reduction concepts under more realistic test conditions than in precursor projects. Moreover, the gained test data served to extend current slat noise validation datasets towards larger Reynolds numbers, i.e. up to Re = 5.1 Mio. in the current experiment. Slat noise reduction concepts under review were 1) slat gap/overlap setting variations, and 2) an adaptive slat with the potential to reduce the gap width for noise reduction. Both concepts were proven highly e�fficient: Sealing of the gap leads to a maximum 5-dB noise reduction at wing level, equivalent to a full elimination of the slat noise source. Optimized slat settings or an adaptive slat with partially closed gap are suited to reduce slat noise by about 2-3 dB at wing level while producing negligible aerodynamic impact at the operative test angles of attack within the linear polar region. When transposing these results to overall aircraft flight conditions, optimized slat settings might bring about a 0.5-EPNdB reduction of approach certification noise levels, provided all other relevant noise sources than the slat remain untreated. CAA (Computational Aeroacoustics) prediction results derived with DLR's PIANO and DISCO codes coupled with RANS-based stochastic source models revealed a generally good reproduction of the measured trends.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/97534/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Large-Scale Studies on Slat Noise Reduction
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Herr, Michaelamichaela.herr (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0000-7275-7078NICHT SPEZIFIZIERT
Pott-Pollenske, Michaelmichael.pott-pollenske (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ewert, Rolandroland.ewert (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Boenke, Dirkdirk.boenke (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Siebert, Jonajona.siebert (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Delfs, Janjan.delfs (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8893-1747NICHT SPEZIFIZIERT
Rudenko, Antonanton.rudenko (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Büscher, AlexanderAirbus OperationsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Friedel, Hendrikhendrik.friedel (at) airbus.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mariotti, IreneAirbus FranceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2015
Erschienen in:AIAA Aviation, 21st AIAA/CEAS Aeroacoustics Conference
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2015-3140
Seitenbereich:Seiten 1-23
Name der Reihe:AIAA Paper 2015-
Status:veröffentlicht
Stichwörter:slat noise reduction, OPENAIR, CAA validation, adaptive slat, slat settings, F15LS, DNW-LLF
Veranstaltungstitel:21st AIAA/CEAS Aeroacoustics Conference
Veranstaltungsort:Dallas, TX, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:22.-26. Juni 2015
Veranstalter :American Institute of Aeronautics and Astronautics
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Technische Akustik
Hinterlegt von: Herr, Dr. Michaela
Hinterlegt am:27 Jul 2015 10:07
Letzte Änderung:15 Mär 2024 07:31

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