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Contrail Cirrus Forecasts for the ML-CIRRUS Experiment and Some Comparison Results

Schumann, Ulrich und Graf, Kaspar und Borrmann, Stephan und Bugliaro, Luca und Dörnbrack, Andreas und Giez, Andreas und Jurkat, Tina und Kaufmann, Stefan und Krämer, Martina und Klingebiel, M. und Minikin, Andreas und Molleker, S. und Schäfler, Andreas und Schlage, Romy und Voigt, Christiane und Weigel, Ralf und Wirth, Martin und Zahn, Andreas und Ziereis, Helmut (2015) Contrail Cirrus Forecasts for the ML-CIRRUS Experiment and Some Comparison Results. European Geosciences Union General Assembly 2015, 12 – 17 April 2015, Vienna, Austria.

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Offizielle URL: http://www.egu2015.eu/

Kurzfassung

In order to test and possibly improve contrail models, high-quality observations are needed to which multi-parameter model output can be compared. The mid-latitude cirrus experiment ML-CIRRUS was performed (see Voigt et al., this conference) with a suite of in-situ and Lidar instruments for airborne measurements on the research aircraft HALO. Before and during the mission, CoCiP was run daily to provide 3-days forecasts of contrail cover using operational ECMWF forecasts and historical traffic data. CoCiP forecast output was made available in an internet tool twice a day for experiment planning. The one-day and two-day contrail forecasts often showed only small differences. Still, most recent forecast and detailed satellite observations results were transmitted via satellite link to the crew for onboard campaign optimization. After the campaign, a data base of realistic air traffic data has been setup from various sources and CoCiP was rerun with improved ECMWF-NWP data (at one-hour time resolution). The model results are included in the HALO mission data bank and the results are available for comparison to in-situ data. The data are useful for identifying aircraft and other sources for measured air properties. The joint analysis of observations and model result has basically just started. Preliminary results from comparisons with lidar-measured extinction profiles, in-situ measured humidity and nitrogen oxides, and with meteorological observations (wind, temperature etc.) illustrate the expected gain in insight. The contrail forecasts have been checked by comparison to available data including satellite data and HALO observations. During the campaign, it became obvious that predicted contrail cirrus cover compared qualitatively mostly well with what was found when HALO reached predicted cirrus regions. Still considerable case-by-case differences occur, both between predicted and observed meteorology and predicted and observed contrail properties. As expected, nature is far more variable than a model can predict. The observed optical properties of cirrus and contrails vary far more in time and space than predicted. Local values were often far higher or lower than mean values. A one-to-one correlation between local observations and model results is not to be expected. This inhomogeneity may have consequences for the climate impact of aviation induced cloud changes.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/97375/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Poster)
Titel:Contrail Cirrus Forecasts for the ML-CIRRUS Experiment and Some Comparison Results
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schumann, UlrichDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Graf, KasparDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Borrmann, StephanMPI für Chemie, MainzNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bugliaro, LucaDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dörnbrack, AndreasDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Giez, AndreasDLR, FXNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jurkat, TinaDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kaufmann, StefanDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, MartinaFZ JülichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klingebiel, M.Universität MainzNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Minikin, AndreasDLR, FXNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Molleker, S.Universität MainzNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schäfler, AndreasDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schlage, RomyDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Voigt, ChristianeDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Weigel, RalfUniv. Mainz, MainzNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wirth, MartinDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Zahn, Andreasandreas.zahn (at) kit.eduNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ziereis, HelmutDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:15 April 2015
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:17
Seitenbereich:Seite 1
Name der Reihe:Geophysical Research Abstracts
Status:veröffentlicht
Stichwörter:contrail cirrus prediction experiment ML-CIRRUS CoCiP
Veranstaltungstitel:European Geosciences Union General Assembly 2015
Veranstaltungsort:Vienna, Austria
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:12 – 17 April 2015
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre
Flugexperimente > Forschungsflugabteilung Oberpfaffenhofen
Hinterlegt von: Schumann, Prof.Dr.habil. Ulrich
Hinterlegt am:22 Jul 2015 09:36
Letzte Änderung:31 Jul 2019 19:54

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