elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Structural Optimisation of a Composite Aircraft Frame Applying a Particle Swarm Algorithm

Weiß, Lennart und Köke, Hardy und Hühne, Christian (2015) Structural Optimisation of a Composite Aircraft Frame Applying a Particle Swarm Algorithm. In: Proceedings of the IEEE CEC 2015. IEEE. IEEE Congress on Evolutionary Computation (CEC) 2015, 2015-05-25 - 2015-05-28, Sendai, Japan. doi: 10.1109/CEC.2015.7256943. ISBN 978-1-4799-7491-7.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

In this paper a heuristic optimisation technique for the maximisation of weight specific elastic deformation energy of CFRP z-frames used in aerospace applications is investigated. Therein, the focus was on the simultaneous consideration of mixed discrete and continuous variables. For that purpose a parametric finite element model was established. In that discrete laminate stacks and continuous geometry parameters were used for structural optimisation. In order to solve the non-linear unconstrained optimisation task, a particle swarm optimiser was selected and applied. Convergence was achieved after a reasonable number of function evaluations. within the solution space, a structural layout of the z-frame was identified being the best solution with respect to the optimisation objective. While the deformation energy appeared to be flange width dependent, the corresponding frame weight showed a strong relation to the applied laminate stacks. The majority of the suggested solutions exhibited similar response with respect to the overall deformation. Prior to structural failure, flexural-torsional buckling was the governing deformation mode.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/96618/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Structural Optimisation of a Composite Aircraft Frame Applying a Particle Swarm Algorithm
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Weiß, Lennartlennart.weiss (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Köke, Hardyhardy.koeke (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hühne, Christianchristian.huehne (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2218-1223139069841
Datum:25 Mai 2015
Erschienen in:Proceedings of the IEEE CEC 2015
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1109/CEC.2015.7256943
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Obayashi, ShigeruNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Poloni, CarloNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Murata, TadahikoNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:IEEE
ISBN:978-1-4799-7491-7
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aircraft, Composite, Optimization
Veranstaltungstitel:IEEE Congress on Evolutionary Computation (CEC) 2015
Veranstaltungsort:Sendai, Japan
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:25 Mai 2015
Veranstaltungsende:28 Mai 2015
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturen und Werkstoffe (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Funktionsleichtbau
Hinterlegt von: Weiß, Lennart
Hinterlegt am:21 Jul 2015 14:49
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:02

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.