elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Combustion enhancement in a scramjet engine using oxygen enrichment and porous fuel injection

Capra, Bianca R. und Boyce, Russell R. und Kuhn, Markus und Hald, Hermann (2015) Combustion enhancement in a scramjet engine using oxygen enrichment and porous fuel injection. Journal of Fluid Mechanics, 767, Seiten 173-198. Cambridge University Press. doi: 10.1017/jfm.2015.43. ISSN 0022-1120.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
2MB

Offizielle URL: http://dx.doi.org/10.1017/jfm.2015.43

Kurzfassung

This paper reports on the experimental testing of oxygen-enriched porous fuel injection in a scramjet engine. Fuel was injected via inlet mounted, oxide-based ceramic matrix composite (CMC) injectors on both flow path surfaces that covered a total of 9.2% of the intake surface area. All experiments were performed at an enthalpy of 3.93–4.25 MJ/kg, flight Mach number 9.2–9.6 and an equivalence ratio of 0.493. At this condition, the engine was shown to be on the verge of achieving appreciable combustion. Oxygen was then added to the fuel prior to injection such that two distinct enrichment levels were achieved. Combustion was found to increase, by as much as 40% in terms of combustion-induced pressure rise, over the fuel-only case with increasing oxygen enrichment. Further, the onset of combustion was found to move upstream with increasing levels of oxygen enrichment. Thrust, both uninstalled and specific, and specific impulse were found to be improved with oxygen enrichment. Enhanced fuel–air mixing due to the pre-mixing of oxygen with the fuel together with the porous fuel injection are believed to be the main contributors to the observed enhanced performance of the tested engine.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/95980/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Combustion enhancement in a scramjet engine using oxygen enrichment and porous fuel injection
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Capra, Bianca R.Queensland University of Technology, Brisbane, AustraliaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Boyce, Russell R.University of New South Wales, Canberra, AustraliaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kuhn, Markusmarkus.kuhn (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0633-2327NICHT SPEZIFIZIERT
Hald, Hermannhermann.hald (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:März 2015
Erschienen in:Journal of Fluid Mechanics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:767
DOI:10.1017/jfm.2015.43
Seitenbereich:Seiten 173-198
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Worster, Graemgw.jfm (at) damtp.cam.ac.ukNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Linden, Paulp.f.linden (at) damtp.cam.ac.ukNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Charles, Meneveaumeneveau (at) jhu.eduNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Cambridge University Press
ISSN:0022-1120
Status:veröffentlicht
Stichwörter:combustion, high-speed flow, oxide CMC, porous injection, porous media
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Raumfahrzeugsysteme - Konzepte und Entwurf (alt), L - Brennkammertechnologien (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Bauweisen und Strukturtechnologie > Raumfahrt - System - Integration
Hinterlegt von: Kuhn, Markus
Hinterlegt am:11 Jun 2015 11:06
Letzte Änderung:21 Sep 2023 12:45

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.