elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Onboard Radar Display for VFR Collision Avoidance

Peinecke, Niklas und Knabl, Patrizia und Küppers, Rene (2015) Onboard Radar Display for VFR Collision Avoidance. In: Proceedings of the DASC. IEEE Press. 34th DASC, 2015-09-13 - 2015-09-17, Prag. doi: 10.1109/dasc.2015.7311449.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

In VFR (visual flight rules) situations the pilot is responsible for collision avoidance. This can be problematic in case of high-speed business jets entering the vicinity of a local airport. Often, this airspace is occupied by slow, low-visibility aircraft like gliders, ultralight vehicles or, occasionally, balloons. These may be not equipped with active transponders. Thus, it is up to the pilot of the jet to take care of see-and-avoid separation. Onboard collision avoidance radar with appropriate display systems can assist at this task. We investigated the use of a newly developed radar-system that can display proximity traffic. Sources of detection may by active radar, ADS-B and TCAS. These sources are properly fused to avoid double-targets. Optionally, an avoidance trajectory can be proposed to the pilot. In a pilot-study a simulation of the system was set up and tested in varying conflict situations. Pilots were asked to evaluate their impressions of safety in each situation. We discuss if the use of active radar is a promising option for increasing situational awareness and flight safety.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/95544/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Onboard Radar Display for VFR Collision Avoidance
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Peinecke, Niklasniklas.peinecke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6683-2323NICHT SPEZIFIZIERT
Knabl, Patriziapatrizia.knabl (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Küppers, Renerene.kueppers (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:14 September 2015
Erschienen in:Proceedings of the DASC
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1109/dasc.2015.7311449
Verlag:IEEE Press
Status:veröffentlicht
Stichwörter:collision avoidance, separation display, pilot study, human factors, active radar, ADS-B, TCAS
Veranstaltungstitel:34th DASC
Veranstaltungsort:Prag
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:13 September 2015
Veranstaltungsende:17 September 2015
Veranstalter :DASC
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Effiziente Flugführung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Pilotenassistenz
Hinterlegt von: Peinecke, Dr.rer.nat. Niklas
Hinterlegt am:10 Apr 2015 15:48
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:01

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.