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Interpolation-based reduced-order modelling for steady transonic flows via manifold learning

Franz, Thomas und Zimmermann, R. und Görtz, S. und Karcher, N. (2014) Interpolation-based reduced-order modelling for steady transonic flows via manifold learning. International Journal of Computational Fluid Dynamics, 28 (3-4), Seiten 106-121. Taylor & Francis. doi: 10.1080/10618562.2014.918695. ISSN 1061-8562.

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Offizielle URL: http://dx.doi.org/10.1080/10618562.2014.918695

Kurzfassung

This paper presents a parametric reduced-order model (ROM) based on manifold learning (ML) for use in steady transonic aerodynamic applications. The main objective of this work is to derive an efficient ROM that exploits the low-dimensional nonlinear solution manifold to ensure an improved treatment of the nonlinearities involved in varying the inflow conditions to obtain an accurate prediction of shocks. The reduced-order representation of the data is derived using the Isomap ML method, which is applied to a set of sampled computational fluid dynamics (CFD) data. In order to develop a ROM that has the ability to predict approximate CFD solutions at untried parameter combinations, Isomap is coupled with an interpolation method to capture the variations in parameters like the angle of attack or the Mach number. Furthermore, an approximate local inverse mapping from the reduced-order representation to the full CFD solution space is introduced. The proposed ROM, called Isomap+I, is applied to the two-dimensional NACA 64A010 airfoil and to the 3D LANN wing. The results are compared to those obtained by proper orthogonal decomposition plus interpolation (POD+I) and to the full-order CFD model.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/90980/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Interpolation-based reduced-order modelling for steady transonic flows via manifold learning
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Franz, ThomasThomas.Franz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Zimmermann, R.Ralf.Zimmermann (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Görtz, S.Stefan.Görtz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Karcher, N.Niklas.Karcher (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Erschienen in:International Journal of Computational Fluid Dynamics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:28
DOI:10.1080/10618562.2014.918695
Seitenbereich:Seiten 106-121
Verlag:Taylor & Francis
ISSN:1061-8562
Status:veröffentlicht
Stichwörter:dimensionality reduction; reduced-order model; Isomap; manifold learning; proper orthogonal decomposition; aerodynamics
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > C²A²S²E - Center for Computer Applications in AeroSpace Science and Engineering
Hinterlegt von: Franz, Thomas
Hinterlegt am:15 Okt 2014 14:49
Letzte Änderung:29 Nov 2023 08:30

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