elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Reduction of rotor noise transmission at the Dornier 728 experimental aircraft

Algermissen, Stephan und Unruh, Oliver und Haase, Thomas und Monner, Hans Peter (2014) Reduction of rotor noise transmission at the Dornier 728 experimental aircraft. International Congress on Sound and Vibration (ICSV), 13. - 17. Juli 2014, Peking, China.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

In future aircraft well-established jet engines could be substituted by contra rotating open rotor (CROR) propulsion systems. Due to their fuel efficiency they are able to reduce costs and CO2 emissions significantly. But up to now the high noise emission of CROR engines in certain frequency bands impede dissemination on the market. This conflict can be solved by the implementation of modern noise reduction techniques like Active Structural Acoustic Control (ASAC) in aircraft. In this paper an approach for the reduction of noise transmission through a section of a fuselage is presented. The experimental aircraft Dornier 728 of the DLR is equipped with an ASAC system. The system is mounted on a side panel including two windows and covers an area of 1000 x 1500 mm^2. Sensors on the inner fuselage measure the normal acceleration in specified points of the structure. A narrow-band robust controller calculates the desired actuator signals to reduce the sound transmission at the specific CROR bands in the bandwidth from 1 to 500 Hz. Since the Dornier 728 aircraft has no CROR engines, their acoustic excitations have to be synthesized. A 112-channel loudspeaker array is placed close to the fuselage. The loudspeakers are driven with synthesized signals and produce a complex CROR sound pressure field on the outer side of the fuselage. The synthesized excitation gives the opportunity to test the ASAC system with realistic loads. Beside a detailed description of the ASAC realization and the algorithms, the results of the experi-ments and the effectiveness of the control concept are shown.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/90417/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Reduction of rotor noise transmission at the Dornier 728 experimental aircraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Algermissen, StephanNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Unruh, OliverNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Haase, ThomasNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Monner, Hans PeterNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juli 2014
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:ASAC, rotor noise, robust control, smart-structures, narrow-band control
Veranstaltungstitel:International Congress on Sound and Vibration (ICSV)
Veranstaltungsort:Peking, China
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:13. - 17. Juli 2014
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Systeme und Kabine (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Adaptronik
Hinterlegt von: Böhringer-Thelen, Isolde
Hinterlegt am:11 Sep 2014 16:52
Letzte Änderung:11 Sep 2014 16:52

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.