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Fluid-Dynamic Optimization of the Cabin Air Outlet Do728-KLA with Adjoint Sensitivity Analysis

Lincke, Anne und Lauenroth, Gerrit und Rung, Thomas und Wagner, Claus (2014) Fluid-Dynamic Optimization of the Cabin Air Outlet Do728-KLA with Adjoint Sensitivity Analysis. In: New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics IX Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, 124. Springer Verlag, Cham Heidelberg New York Dordrecht London. Seiten 75-82. doi: 10.1007/978-3-319-03158-3_8. ISBN 978-3-319-03157-6. ISSN 1612-2909.

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Offizielle URL: http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-03158-3_8

Kurzfassung

This paper is concerned with shape optimization based on continuous adjoint sensitivity analysis with respect to fluid-dynamic cost functions such as uniformity of flow or pressure loss. The solution of the primal and the corresponding adjoint incompressible Reynolds-averaged Navier-Stokes (RANS) equations leads to the sensitivity, which specifies in combination with a normal vector and a proper step size, how body contours should be modified in order to obtain an improvement of the cost function toward a local minimum. Focal point is the application to an aircraft cabin air outlet. According to the specification of the sensitivity the initial geometry is deformed. A further RANS simulation illustrates numerically that the cost function notably improves. Additionally, Particle Image Velocimetry (PIV) measurements are accomplished in order to validate the numerical results.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/88328/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Zusätzliche Informationen:Online ISBN: 978-3-319-03158-3; DOI:10.1007/978-3-319-03158-3_8; ISBN: 978-3-319-03158-3 (eBook); Library of Congress Control Number: 2013957123
Titel:Fluid-Dynamic Optimization of the Cabin Air Outlet Do728-KLA with Adjoint Sensitivity Analysis
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Lincke, AnneHamburg University of Technology, Institute for Fluid Dynamics and Ship Theory,NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lauenroth, Gerritgerrit.lauenroth (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rung, ThomasHamburg University of Technology, Institute for Fluid Dynamics and Ship Theory,NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, Clausclaus.wagner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Erschienen in:New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics IX
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:124
DOI:10.1007/978-3-319-03158-3_8
Seitenbereich:Seiten 75-82
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, AndreasDeutsches Zentrum für Luft- undNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdAirbus Deutschland, BremenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, EwaldUniversity of StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krepiln, Hans-PeterDeutsches Zentrum für Luft- undNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nitsche, WolfgangTU BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rist, UlrichUniversity of StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Verlag, Cham Heidelberg New York Dordrecht London
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-319-03157-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:sensitivity analysis, adjoint Navier-Stokes equations, shape optimization, particle image velocimetry
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Systeme & Kabine (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Fluidsysteme
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:26 Mär 2014 13:34
Letzte Änderung:18 Mär 2024 12:04

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