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Efficient Quantification of Aerodynamic Uncertainty due to Random Geometry Perturbations

Liu, Dishi und Görtz, Stefan (2014) Efficient Quantification of Aerodynamic Uncertainty due to Random Geometry Perturbations. In: New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics IX Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, 124. Springer Verlag. Seiten 65-73. ISBN 978-3-319-03157-6. ISSN 1612-2909.

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Kurzfassung

The effort of quantifying the aerodynamic uncertainties caused by uncertainties in the airfoil geometry is hindered by the large number of the variables and the high computational cost of the CFD model. To identify e�fficient methods addressing this challenge, four promising methods, gradient-enhanced Kriging (GEK), gradient-assisted polynomial chaos (GAPC), maximum entropy method and quasi-Monte Carlo quadrature are applied to a test case where the geometry of an RAE2822 airfoil is perturbed by a Gaussian random �field parameterized by nine independent variables. The four methods are compared in their efficiency of estimating some statistics and probability distribution of the uncertain lift and drag coe�cients. The results show that the two surrogate method, GEK and GAPC, both utilizing gradient information obtained by an adjoint CFD solver, are more effi�cient in this situation. Their advantage is expected to increase as the number of variables increases.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/88100/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:Efficient Quantification of Aerodynamic Uncertainty due to Random Geometry Perturbations
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Liu, Dishidishi.liu (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Görtz, StefanStefan.Goertz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Erschienen in:New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics IX
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:124
Seitenbereich:Seiten 65-73
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, AndreasNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdAirbus DeutschlandNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, EwaldUniversität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kreplin, Hans-PeterNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nitsche, WolfgangTU BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rist, UlrichUniversität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Verlag
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-319-03157-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:uncertainty quantification, surrogate modeling, gradient-enhanced Kriging, polynomial chaos, maximum entropy, aerodynamics, CFD
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation & Validierung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > C²A²S²E - Center for Computer Applications in AeroSpace Science and Engineering
Hinterlegt von: Görtz, Stefan
Hinterlegt am:12 Mär 2014 14:28
Letzte Änderung:27 Feb 2015 11:30

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