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Adaptive high-resolution methods for simulating shock-induced hydrogen-air combustion

Deiterding, Ralf (2014) Adaptive high-resolution methods for simulating shock-induced hydrogen-air combustion. Kolloquium Institut für Strömungsmechanik und Technische Akustik, 2014-01-07, Berlin, Deutschland.

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Offizielle URL: http://www.cfd.tu-berlin.de/news_events/news-eventsD.html#Target_21

Kurzfassung

The presentation discusses the construction and application of high-resolution finite volume methods for the reactive Euler and Navier-Stokes equations for simulating the ignition and propagation of detonation phenomena in gaseous mixtures involving hydrogen as a fuel. In order to cope with the challenge of accurately resolving shock waves and combustion fronts, a block-based dynamic adaptation method with temporal and spatial refinement is employed. The incorporation of second-order shock-capturing as well as higher-order finite-difference-type schemes into the adaptive algorithm is explained. Discussed simulation results include detonation structure computations of Chapman-Jouguet detonations under transient conditions in hydrogen-oxygen mixtures in two and three space dimensions and detonation-type combustion phenomena in hydrogen-air mixtures induced by the bow shock of a supersonic spherical projectile. All computations have been carried out in parallel on distributed memory machines and CPU times and parallel performance will also be partially reported.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/87892/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vorlesung, Vortrag)
Titel:Adaptive high-resolution methods for simulating shock-induced hydrogen-air combustion
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Deiterding, Ralfralf.deiterding (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Numerische Simulation, Verbrennung, Detonationsstrukturen, Kompressible Strömungen, Numerical simulation, combustion, detonation structures, compressible flows
Veranstaltungstitel:Kolloquium Institut für Strömungsmechanik und Technische Akustik
Veranstaltungsort:Berlin, Deutschland
Veranstaltungsart:Andere
Veranstaltungsdatum:7 Januar 2014
Veranstalter :Technische Universität Berlin, Prof. Dr. sc. techn. habil. Jörn Sesterhenn
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Projekt Next Generation Train II (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Fluidsysteme
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:11 Feb 2014 16:43
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:54

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