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Impact of single-aisle aircraft with reduced design range on airline operations and dynamics of fleet composition

Rosskopf, Michael und Lehner, Stephan und Lütjens, Klaus (2013) Impact of single-aisle aircraft with reduced design range on airline operations and dynamics of fleet composition. Journal of Aerospace Operations (2), Seiten 99-113. IOS Press. doi: 10.3233/AOP-130036. ISSN 2211-002X.

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Kurzfassung

This study investigates the impact of employing single-aisle aircraft with a reduced design range on airline operations and the dynamics of fleet composition. While previous research has mostly evaluated such concepts at a single aircraft level, the fleet-level implications remain less clear. Here, a linear programming model for mid- to long-term airline fleet planning optimizes fleet composition, fleet development, and fleet deployment within a 10-year planning horizon for a given set of candidate aircraft. The model takes into account network development, operational and cost data, existing fleet, and the availability of aircraft and capital. This study uses data for a major European network airline; the results suggest that introducing aircraft with a design range of ~1,500 km to the existing fleet would be optimal in terms of airline economic performance. The new reduced-range aircraft would partly replace existing aircraft with longer design ranges, but the replacement would span over the entire planning horizon. Savings in variable cash operating costs of ~3% would offset financial penalties due to a lower fleet commonality.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/85545/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Impact of single-aisle aircraft with reduced design range on airline operations and dynamics of fleet composition
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Rosskopf, Michaelmichael.rosskopf (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lehner, Stephanstephan.lehner (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lütjens, Klausklaus.luetjens (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2013
Erschienen in:Journal of Aerospace Operations
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.3233/AOP-130036
Seitenbereich:Seiten 99-113
Verlag:IOS Press
ISSN:2211-002X
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Single-aisle aircraft, reduced design range, conceptual aircraft design, airline fleet planning
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt), ATM und Flugbetrieb (alt)
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DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung, L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Konzepte & Integration (alt), L - Lufttransportkonzepte und Betrieb (alt)
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Lufttransportsysteme > Lufttransportbetrieb
Hinterlegt von: Lehner, Stephan
Hinterlegt am:22 Jan 2014 10:24
Letzte Änderung:12 Mai 2014 11:35

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