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Numerical investigation of three-dimensional dynamic stall on an oscillating finite wing

Kaufmann, Kurt und Costes, Michel und Richez, Francois und Gardner, Anthony Donald und Le Pape, Arnaud (2014) Numerical investigation of three-dimensional dynamic stall on an oscillating finite wing. AHS 70th Annual Forum and Technology Display, 20. - 22. May 2014, Montréal, Québec, Canada.

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Kurzfassung

Three-dimensional numerical computations using ONERA’s structured elsA code and the unstructured DLR-TAU code are compared with the OA209 finite wing experiments in static stall and dynamic stall conditions at a Mach number of 0.16 and a Reynolds number of 1x10^6. The DLR-TAU computations were run with the Spalart-Allmaras and Menter SST turbulence models, and the elsA computations were carried out using the Spalart-Allmaras and the k-w Kok + SST turbulence models. Although comparable grids were used the static simulations show large discrepancies in the stall region between the structured and unstructured approaches. Large differences for the three-dimensional dynamic stall case are obtained with the computations using the Spalart-Allmaras turbulence model showing no flow separation in contrast to the experiment. The three-dimensional dynamic stall computations with the two-equation turbulence models are in good agreement with the unsteady pressure measurements and flow field visualizations of the experiment, but also show a shift in the stall angle compared to the experiment. The analysis of the flow field around the finite wing using the numerical simulations reveals the evolution of the omega-shaped vortex, generated by the interaction of the blade tip vortex.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/85019/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Numerical investigation of three-dimensional dynamic stall on an oscillating finite wing
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kaufmann, Kurtkurt.kaufmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Costes, MichelONERA - The French Aerospace Lab, F-92190, Meudon, FranceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Richez, FrancoisONERA - The French Aerospace Lab, F-92190, Meudon, FranceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gardner, Anthony Donaldtony.gardner (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Le Pape, ArnaudONERA - The French Aerospace Lab, F-92190, Meudon, FranceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-12
Name der Reihe:Conference Proceedings on CD-ROM
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Helicopter, dynamic stall, DLR-TAU, elsA, finite wing
Veranstaltungstitel:AHS 70th Annual Forum and Technology Display
Veranstaltungsort:Montréal, Québec, Canada
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:20. - 22. May 2014
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Drehflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Drehflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:10 Jun 2014 16:53
Letzte Änderung:17 Feb 2015 14:22

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