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An Aeroelastic Multi-Fidelity Approach for Aeroelastic Tailoring

De Breuker, Roeland und Abdalla, M.M. und Werter, Noud und Vanderwaeter, Lorenz und Ferede, Etana und Dillinger, Johannes und Krüger, Wolf (2013) An Aeroelastic Multi-Fidelity Approach for Aeroelastic Tailoring. International Forum on Aeroelasticity & Structural Dynamics 2013, 24-26 June 2013, Bristol, UK.

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Kurzfassung

This paper introduces a novel approach to the optimisation of composite wing structures. The goal of this research is to design a wing structure, which uses passive load alleviation to reduce the aeroelastic loads acting on the wing, thus resulting in a lighter wing structure and hence a lighter aircraft. This passive load alleviation can be achieved by using the directional sti ness properties of composite materials to tailor the aeroelastic response of the wing. This inherently result in a large design freedom for the designer, making it a challenge to explore the aeroelastic design space e�ciently. Therefore a multi- delity multidisciplinary approach to the optimisation of a composite wing structure is proposed, which employs a two-step optimisation procedure. The rst step is the optimisation of the wing structure using a low- delity nonlinear aeroelastic beam model. The result of this optimisation is then used for a more detailed optimisation of the wing structure using a shell model coupled to doublet-lattice method aerodynamics implemented in Nastran. A comparison between the beam model and the shell model clearly shows the validity of this approach, thus making it suitable for the optimisation of aeroelastically tailored wingbox structures.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/84305/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:An Aeroelastic Multi-Fidelity Approach for Aeroelastic Tailoring
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
De Breuker, RoelandAerospace Structures, Delft University of TechnologyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Abdalla, M.M.Aerospace Structures, Delft University of TechnologyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Werter, NoudAerospace Structures, Delft University of TechnologyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Vanderwaeter, LorenzAerospace Structures, Delft University of TechnologyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ferede, EtanaAerospace Structures, Delft University of TechnologyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dillinger, Johannesjohannes.dillinger (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krüger, Wolfwolf.krueger (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2013
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aeroelasticity; MDO; aeroelastic tailoring; structural optimisation
Veranstaltungstitel:International Forum on Aeroelasticity & Structural Dynamics 2013
Veranstaltungsort:Bristol, UK
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:24-26 June 2013
Veranstalter :Royal Aeronautical Society
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturen & Werkstoffe (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Hinterlegt von: Dillinger, Johannes
Hinterlegt am:25 Sep 2013 14:18
Letzte Änderung:08 Mai 2014 23:24

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