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Aircraft Wake-Vortex Decey in Ground Proximity - Physical Mechanisms and Artificial Enhancement.

Stephan, Anton und Holzäpfel, Frank und Misaka, Takashi (2013) Aircraft Wake-Vortex Decey in Ground Proximity - Physical Mechanisms and Artificial Enhancement. Journal of Aircraft, 50 (4), Seiten 1250-1260. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.C032179. ISSN 0021-8669.

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Offizielle URL: http://arc.aiaa.org/doi/pdf/10.2514/1.C032179

Kurzfassung

Aircraft wake-vortex evolution in ground proximity is investigated numerically by means of large-eddy simulations. The simulations are performed either with a flat ground or with different modifications to the ground surface to trigger rapid vortex decay. The impact of environmental turbulence in terms of turbulent wind is taken into account, where wall-resolved and wall-modeled large-eddy simulation are performed for low- and high-Reynoldsnumber cases, respectively. To understand wake-vortex decay mechanisms in ground proximity, the interaction of primary and secondary vortices is carefully investigated. We find that vortex decay can be initiated at an earlier time and substantially accelerated with obstacles at the ground. We explain the fundamental vortex dynamics describing five characteristics of the phenomenon and quantify the decay. We demonstrate that similar effects can be achieved, employing relatively small plate lines as opposed to the original large block-shaped barriers. The obstacles trigger two kinds of so-called end effects: pressure disturbances propagating within the vortex cores and secondary vortex structures propagating along the outside of the vortex cores.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/83419/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Aircraft Wake-Vortex Decey in Ground Proximity - Physical Mechanisms and Artificial Enhancement.
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Stephan, AntonAnton.Stephan (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Holzäpfel, Frankfrank.holzaepfel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3182-1832NICHT SPEZIFIZIERT
Misaka, TakashiTakashi.Misaka (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2013
Erschienen in:Journal of Aircraft
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:50
DOI:10.2514/1.C032179
Seitenbereich:Seiten 1250-1260
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0021-8669
Status:veröffentlicht
Stichwörter:wake-vortex, large-eddy simulations, ground proximity
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Erdbeobachtung
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R EO - Erdbeobachtung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Atmosphären- und Klimaforschung
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Wolkenphysik und Verkehrsmeteorologie
Hinterlegt von: Ziegele, Brigitte
Hinterlegt am:15 Jul 2013 15:06
Letzte Änderung:29 Nov 2023 13:03

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