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Impact of Defects and Damage in Aircraft Engines on the Exhaust Jet

Adamczuk, Rafael R. und Buske, Clemens und Röhle, Ingo und Hennecke, Christoph und Dinkelacker, Friedrich und Seume, Joerg R. (2013) Impact of Defects and Damage in Aircraft Engines on the Exhaust Jet. ASME Turbo Expo 2013, 2013-06-03 - 2013-06-07, San Antonio, TX, USA. doi: 10.1115/GT2013-95079. ISBN 978-0-7918-5513-3.

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Kurzfassung

The inspection of aero engines is a complex and timeconsuming process, often requiring the disassembling of the engine or boroscopic examinations. The development of a method to locate and characterize defects and damage at an early stage, without disassembling the engine would accelerate the inspection process. For that purpose, the spatial density distribution pattern of the exhaust jet of aircraft engines may be measured with the Background Oriented Schlieren method (BOS). The hypothesis is that defects in the hot gas path have a noticeable impact on the density pattern of the exhaust jet. To establish the connection between defects and measurable patterns, in the present paper numerical simulations of an aero engine are performed including three potential defects. Non-uniformities resulting from a burner malfunction, the increase of the radial gap between blade tip and casing as well as burned trailing edges are propagated with only small degree of dispersion through the turbine and reach the engine exit. The paper shows that each considered defect results in a different exhaust density pattern.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/83097/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Impact of Defects and Damage in Aircraft Engines on the Exhaust Jet
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Adamczuk, Rafael R.Leibniz Universität Hannover, TFDNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Buske, ClemensClemens.Buske (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4157-7415NICHT SPEZIFIZIERT
Röhle, IngoDLR, AT-TURNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hennecke, ChristophLeibniz Universität Hannover, ITVNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dinkelacker, FriedrichLeibniz Universität Hannover, ITVNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Seume, Joerg R.Leibniz Universität Hannover, TFDNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2013
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:2
DOI:10.1115/GT2013-95079
Seitenbereich:V002T01A021
ISBN:978-0-7918-5513-3
Status:veröffentlicht
Stichwörter:MRO, background oriented schlieren, detection turbine combustor defects, trailing edge, tip clerance gap, CFD
Veranstaltungstitel:ASME Turbo Expo 2013
Veranstaltungsort:San Antonio, TX, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:3 Juni 2013
Veranstaltungsende:7 Juni 2013
Veranstalter :ASME
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt), Antriebe (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung, L ER - Antriebsforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation & Validierung (alt), L - Turbinentechnologien (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Turbine
Hinterlegt von: Grunwitz, Dr.-Ing. Clemens
Hinterlegt am:09 Jul 2013 07:40
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:49

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