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Characterisation of Lean Burn Module Air Blast Pilot Injector With Laser Techniques

Meier, Ulrich und Freitag, Stefan und Heinze, Johannes und Lange, Lena und Magens, Eggert und Schroll, Michael und Willert, Christian und Hassa, Christoph und Bagchi, Imon-Kalyan und Lazik, Waldemar und Whiteman, Michael (2013) Characterisation of Lean Burn Module Air Blast Pilot Injector With Laser Techniques. In: Proceedings of the ASME Turbo Expo: Turbine Technical Conference and Exposition, 2013, Vol 1A, Seiten 1-10. American Society of Mechanical Engineers. Turbo Expo 2013, 03.-07.06.2013, San Antonio, Texas, USA. doi: 10.1115/GT2013-94796.

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Kurzfassung

For lean burn combustor development in low emission aero-engines, the pilot stage of the fuel injector plays a key role with respect to stability, operability, NOx emissions, and smoke production. Therefore it is of considerable interest to characterize the pilot module in terms of pilot zone mixing, fuel placement, flow field and interaction with the main stage. This contribution focusses on the investigation of soot formation during pilot-only operation. Optical test methods were applied in an optically accessible single sector rig at engine idle conditions. Using planar laser-induced incandescence (LII), the distribution of soot and its dependence on air/fuel ratio, as well as geometric injector parameters, was studied. The data shows that below a certain air/fuel ratio, an increase of soot production occurs. This is in agreement with smoke number measurements in a standard single sector flame tube rig without optical access. Reaction zones were identified using chemiluminescence of OH radicals. In addition, the injector flow field was investigated with PIV. A hypothesis regarding the mechanism of pilot smoke formation was made based on these findings. This along with further investigations will form the basis for developing strategies for smoke improvement at elevated pilot only conditions.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/83003/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Characterisation of Lean Burn Module Air Blast Pilot Injector With Laser Techniques
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Meier, Ulrichulrich.meier (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Freitag, Stefanstefan.freitag (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heinze, Johannesjohannes.heinze (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lange, LenaLena.Lange (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Magens, Eggerteggert.magens (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schroll, MichaelAT-TMNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Willert, Christianchris.willert (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1668-0181NICHT SPEZIFIZIERT
Hassa, Christophchristoph.hassa (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bagchi, Imon-KalyanRolls-Royce DeutschlandNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lazik, WaldemarRolls-Royce DeutschlandNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Whiteman, MichaelRolls-Royce PLC DerbyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2013
Erschienen in:Proceedings of the ASME Turbo Expo: Turbine Technical Conference and Exposition, 2013, Vol 1A
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1115/GT2013-94796
Seitenbereich:Seiten 1-10
Verlag:American Society of Mechanical Engineers
Name der Reihe:Proceedings of ASME Turbo Expo
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Gasturbine, Verbrennung, Diagnostik
Veranstaltungstitel:Turbo Expo 2013
Veranstaltungsort:San Antonio, Texas, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:03.-07.06.2013
Veranstalter :ASME
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebe (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Antriebsforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Brennkammertechnologien (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Brennkammer
Hinterlegt von: Meier, Dr.rer.nat. Ulrich
Hinterlegt am:24 Jun 2013 11:01
Letzte Änderung:21 Jul 2023 08:23

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