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The Effect of Reynolds Number on a Modern Transonic Low-Aspect-Ratio Fan Rotor in a Small Turbofan Engine

Sonoda, Toyotaka und Schnell, Rainer (2013) The Effect of Reynolds Number on a Modern Transonic Low-Aspect-Ratio Fan Rotor in a Small Turbofan Engine. In: Proceedings of the ASME Turbo Expo (GT2013-95447). ASME Turbo Expo 2013, 2013-06-03 - 2013-06-07, San Antonio, Texas, USA.

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Kurzfassung

In this paper, Reynolds effects on a modern transonic low-aspect-ratio fan rotor (Baseline) and the re-designed (optimized) rotor performance are presented with application to a small turbofan engine. The re-design has been done using an in-house numerical optimization system in Honda and the confirmation of the performance was carried out using DLR’s TRACE RANS stage code, assessed with respect to experimental data obtained from a small scale compressor rig in Honda. The baseline rotor performance is evaluated at two Reynolds number conditions, a high Reynolds condition (corresponding to a full engine scale size) and a low Reynolds number condition (corresponding to the small scale compressor rig size), using standard ISA conditions. The performance of the optimized rotor was evaluated at the low Reynolds number condition. The CFD results show significant discrepancies in the rotor efficiency (about 1% at cruise) between these two points due to the different Reynolds numbers. The optimized rotor’s efficiency is increased compared to the baseline. A unique negative curvature region close to the leading edge on the pressure surface of the optimized rotor is one of the reasons why the optimized rotor is superior than the baseline

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/82708/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:The Effect of Reynolds Number on a Modern Transonic Low-Aspect-Ratio Fan Rotor in a Small Turbofan Engine
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Sonoda, ToyotakaHondaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schnell, RainerAT-FUVNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2013
Erschienen in:Proceedings of the ASME Turbo Expo
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Turbomachinery, Rig Test, Reynolds Effects, Fan
Veranstaltungstitel:ASME Turbo Expo 2013
Veranstaltungsort:San Antonio, Texas, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:3 Juni 2013
Veranstaltungsende:7 Juni 2013
Veranstalter :American Society for Mechanical Engineering
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebe (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Antriebsforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Verdichtertechnologien (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Fan- und Verdichter
Hinterlegt von: Schnell, Dr.-Ing. Rainer
Hinterlegt am:20 Jun 2013 11:05
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:49

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