elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

The Benefit of Innovative Taxi Concepts: The Impact of Airport Size, Fleet Mix and Traffic Growth

Dzikus, Niclas und Wollenheit, Richard und Schaefer, Martin und Gollnick, Volker (2013) The Benefit of Innovative Taxi Concepts: The Impact of Airport Size, Fleet Mix and Traffic Growth. In: 2013 Aviation Technology, Integration, and Operations Conference. Aviation Technology, Integration, and Operations (ATIO) Conference, 2013-08-12 - 2013-08-14, Los Angeles, USA. doi: 10.2514/6.2013-4212.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Increasing environmental awareness of the public, tightening of legislation regarding environment protection, along with a steady growth of traffic and rising oil prices are the main drivers the aviation industry has to deal with. Moreover, congested maneuvering areas and the impossibility to expand challenge the large airports in particular. Therefore, great effort has to be spent by airports and airlines to optimize ground operations under the given conditions. The taxi phase of a mission came into focus, recently, as it offers a great potential of fuel and emissions reduction. This paper discusses the impact of innovative taxi concepts, such as Electric Taxi, TaxiBot, Single Engine Taxi and operational improvements by the use of surface managers (SMAN). The goal is to estimate the potential of these four concepts under the operational conditions of selected airports. The forecasted growth of air traffic as well as expected aircraft fleet changes over the next years at the respective airports will also be taken into account.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/81496/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:The Benefit of Innovative Taxi Concepts: The Impact of Airport Size, Fleet Mix and Traffic Growth
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Dzikus, NiclasNiclas.Dzikus (at) DLR.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wollenheit, Richardrichard.wollenheit (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schaefer, Martinmartin.schaefer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gollnick, VolkerVolker.Gollnick (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:12 August 2013
Erschienen in:2013 Aviation Technology, Integration, and Operations Conference
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2013-4212
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Electric Taxi, Single Engine Taxi, SMAN, TaxiBot, environment, fuel, airport.
Veranstaltungstitel:Aviation Technology, Integration, and Operations (ATIO) Conference
Veranstaltungsort:Los Angeles, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:12 August 2013
Veranstaltungsende:14 August 2013
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:ATM und Flugbetrieb (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt (alt)
Standort: Köln-Porz , Braunschweig , Hamburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Luftverkehrssysteme
Lufttransportsysteme > Luftverkehrsinfrastrukturen und Prozesse
Institut für Antriebstechnik > Triebwerk
Hinterlegt von: Wollenheit, Richard
Hinterlegt am:05 Mär 2013 11:16
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:47

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.