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Numerical investigations of a back-flow flap for dynamic stall control

Kaufmann, Kurt und Gardner, Anthony Donald und Richter, Kai (2012) Numerical investigations of a back-flow flap for dynamic stall control. 18. DGLR-Fach-Symposium der STAB, 06. - 07. Nov. 2012, Stuttgart, Deutschland.

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Offizielle URL: http://www.dlr.de/as/desktopdefault.aspx/tabid-652/1104_read-1678/

Kurzfassung

Numerical investigations with the DLR TAU Code demonstrate that an actuated back-flow flap on the suction side of an OA209 helicopter airfoil is able to improve the dynamic stall behavior. When the flow begins to stall, the flap is extended which interferes with the back-flow. This weakens the dynamic stall vortex and consequentially the peak in the pitching moment peak is reduced.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Numerical investigations of a back-flow flap for dynamic stall control
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Kaufmann, KurtNICHT SPEZIFIZIERT
Gardner, Anthony DonaldNICHT SPEZIFIZIERT
Richter, KaiNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:12 November 2012
Referierte Publikation:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:Jahresbericht 2012
Seitenbereich:Seiten 104-105
Name der Reihe:STAB Mitteilung
Status:veröffentlicht
Stichwörter:flow control, dynamic stall, DLR TAU Code, back-flow flap, OA209, helicopter, rotor blade
Veranstaltungstitel:18. DGLR-Fach-Symposium der STAB
Veranstaltungsort:Stuttgart, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:06. - 07. Nov. 2012
Veranstalter :Deutsche Strömungsmechanische Arbeitsgemeinschaft, STAB
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Drehflügler
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Drehflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber
Hinterlegt von: Kurt Kaufmann
Hinterlegt am:20 Nov 2012 12:14
Letzte Änderung:20 Nov 2012 16:02

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