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A physical metric-based framework for evaluating the climate trade-off between CO2 and contrails - the case of lowering aircraft flight trajectories

Deuber, Odette und Matthes, Sigrun und Sausen, Robert und Ponater , Michael und Lim, Ling (2013) A physical metric-based framework for evaluating the climate trade-off between CO2 and contrails - the case of lowering aircraft flight trajectories. Environmental Science and Policy, 25, Seiten 176-185. DOI: 10.1016/j.envsci.2012.10.004.

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Offizielle URL: http://www.citeulike.org/article/11657511

Kurzfassung

Aviation climate impact is composed of short- and long-lived climate effects. When evaluating mitigation options, policy design requires to consider trade-offs apparent under different metric options. We present an evaluation framework to demonstrate the impact of individual physical metric choices on the preferred mitigation strategy, using the example of a generic trade-off situation in aviation. The concept of a turning point is established, which indicates the point in time where the mitigation of a short-term effect (e.g. line-shaped contrails) at the expense of a counteracting long-term effect (e.g. carbon dioxide) becomes preferable. In our generic situation, some physical metrics (e.g. average metrics, physical cost-benefit metrics) are better suited than others to trade off short- and long-lived climate effects for obtaining a robust policy recommendation. The preferred mitigation strategy depends particularly on the evaluation horizon, over which climate impacts are to be minimised (cost-benefit approach) and the selected aviation emission type (pulse, sustained, scenario). At any stage value, judgements must guide the required policy decision on metric options. Including contrail cirrus in the assessment, however, has the potential to dominate the policy recommendation in favour of contrail mitigation so that normative decisions become secondary.

Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:A physical metric-based framework for evaluating the climate trade-off between CO2 and contrails - the case of lowering aircraft flight trajectories
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Deuber, OdetteNICHT SPEZIFIZIERT
Matthes, SigrunNICHT SPEZIFIZIERT
Sausen, RobertNICHT SPEZIFIZIERT
Ponater , MichaelNICHT SPEZIFIZIERT
Lim, LingManchester Metropolitan Univ., UK
Datum:2013
Erschienen in:Environmental Science and Policy
Referierte Publikation:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:25
DOI :10.1016/j.envsci.2012.10.004
Seitenbereich:Seiten 176-185
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aviation, climate change, trade-off, metrics, linear contrails, simple climate model
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr, Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt, Verkehr
HGF - Programmthema:ATM und Flugbetrieb, Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt, Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb, V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt, V - Verkehrsentwicklung und Umwelt (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Dynamik der Atmosphäre
Hinterlegt von: Dr.rer.nat. Michael Ponater
Hinterlegt am:19 Nov 2012 15:25
Letzte Änderung:13 Feb 2013 14:50

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