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Experimental Study on Rocket Nozzle Side Load Reduction

Stark, R. und Génin, Ch. (2012) Experimental Study on Rocket Nozzle Side Load Reduction. Journal of Propulsion and Power, 28 (2), Seiten 307-311. ISSN 0748-4658.

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Kurzfassung

The flow in all rocket engines operated on sea level under ambient conditions will separate inside the supersonic part of the nozzle during transient startup and shutdown. A separated nozzle flow has an asymmetrical distribution in the circumferential direction and therefore induces high side loads. The German Aerospace Center of Lampoldshausen carried out a cold flow subscale test campaign to study devices that can reduce the side loads during transient engine operation. These devices can be installed on either ground test facilities or launch pads. A detailed parametric study was performed, and experimental data demonstrate the potential of the device for side load reduction.

Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Experimental Study on Rocket Nozzle Side Load Reduction
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Stark, R.Ralf.Stark@dlr.de
Génin, Ch.Chloe.Genin@dlr.de
Datum:März 2012
Erschienen in:Journal of Propulsion and Power
Referierte Publikation:Ja
In Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:28
Seitenbereich:Seiten 307-311
ISSN:0748-4658
Status:veröffentlicht
Stichwörter:nozzle flow, side loads, flow separation
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Antriebsystemtechnik - Schubkammertechnologie
Standort: Lampoldshausen
Institute & Einrichtungen:Institut für Raumfahrtantriebe > Raketenantriebe
Hinterlegt von: Chloe Nürnberger-Genin
Hinterlegt am:08 Okt 2012 20:28
Letzte Änderung:07 Feb 2013 20:34

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