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Reduction of Turbulent Boundary Layer Noise with Actively Controlled Carbon Fiber Reinforced Plastic Panels

Algermissen, Stephan und Misol, Malte und Unruh, Oliver (2012) Reduction of Turbulent Boundary Layer Noise with Actively Controlled Carbon Fiber Reinforced Plastic Panels. In: Adaptive, Tolerant and Efficient Composite Structures Springer. Seiten 417-425. ISBN 978 3 642 29189 0.

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Kurzfassung

The turbulent boundary layer (TBL) is one of the dominant external noise sources in high subsonic aircrafts. Especially in modern aircrafts where common materials for fuselages are currently substituted by carbon-fiber-reinforced-plastics (CFRP), it is essential to avoid a decrease of passenger comfort as a result of an inferior transmission loss of the new materials. To increase the transmission loss of CFRP panels they are equipped with active noise reduction systems. In this paper the results of an experimental study in the aeroacoustic wind tunnel of the German Aerospace Center (DLR) are presented. An active panel excited by a TBL is tested at flow speeds up to Mach 0.16. The CFRP panel (500 x 800 x 2.7 mm^3) is equipped with five piezo-ceramic patch actuators and ten accelerometers. Active structural acoustic control (ASAC) and active vibration control (AVC) are used to reduce the broadband TBL noise transmission in the bandwidth from 1 to 500 Hz. Feedforward and feedback control algorithms are applied in the experiments and show high performance even in presence of plant uncertainties. To improve control results the generalized plant framework of robust control is utilized for global feedback control. Finally, an overview of the achieved results is given.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/76654/
Dokumentart:Beitrag in einem Lehr- oder Fachbuch
Titel:Reduction of Turbulent Boundary Layer Noise with Actively Controlled Carbon Fiber Reinforced Plastic Panels
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Algermissen, StephanNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Misol, MalteNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Unruh, OliverNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2012
Erschienen in:Adaptive, Tolerant and Efficient Composite Structures
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:1
Seitenbereich:Seiten 417-425
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Wiedemann, MartinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sinapius, MichaelNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
ISBN:978 3 642 29189 0
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Adaptive system, Turbulent boundary layer, active structural acoustic control, noise reduction
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:V SH - Verbesserung der Sicherheit im Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V SH - Verbesserung der Sicherheit im Verkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Aktive Vibrations- und Lärmreduzierung an Fahrzeugen (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Adaptronik
Hinterlegt von: Stanitzek, Silke
Hinterlegt am:01 Aug 2012 07:38
Letzte Änderung:01 Aug 2012 07:38

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