elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Effects of Observability, Mood States, and Workload on Human Handling Errors When Monitoring Aircraft Automation

Niederee, Ute und Jipp, Meike und Teegen, Uwe und Vollrath, Mark (2012) Effects of Observability, Mood States, and Workload on Human Handling Errors When Monitoring Aircraft Automation. Human Factors and Ergonomics Society 56th Meeting, 2012-10-22 - 2012-10-26, Boston, USA. doi: 10.1177/10711813125614.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

An increasing level of automation changes the role of human operators also in the flight deck. Herewith, communication and coordination efforts between humans and automation gain importance as communication breakdowns may cause serious incidents and accidents. To ensure successful communication, it was proposed, on the one hand, to enhance the observability of automation. On the other hand, researchers analysed the impact of inter- and intraindividual differences in affect and mood states on the interaction. Within this study, it was investigated whether an experimental manipulation of the automation’s observability and of workload in addition to interindividual differences in mood states impacted human errors in handling automation. Therefore, 24 participants monitored aircraft automation and, more specifically, whether the automation succeeded in keeping the aircraft’s pitch angle within certain boundaries and whether the aircraft engines functioned as expected. The data analyses revealed significant effects of the automation’s observability and of the participants’ level of positive mood and extraversion on the number of handling errors. The handling errors were considered an indicator for communication breakdowns, as they were caused by the automation insufficiently informing the human on its actions. The results highlight the need to focus on the automation’s observability when designing highly automated systems especially in safety-critical domains and on further analysing the effects of mood states on human-automation interaction.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/76019/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Effects of Observability, Mood States, and Workload on Human Handling Errors When Monitoring Aircraft Automation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Niederee, Uteute.niederee (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jipp, Meikemeike.jipp (at) deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Teegen, Uweuwe.teegen (at) deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Vollrath, Markmark.vollrath (at) tu-bs.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Oktober 2012
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1177/10711813125614
Status:veröffentlicht
Stichwörter:level of automation, individual differences, human-technology interaction
Veranstaltungstitel:Human Factors and Ergonomics Society 56th Meeting
Veranstaltungsort:Boston, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:22 Oktober 2012
Veranstaltungsende:26 Oktober 2012
Veranstalter :Human Factors and Ergonomics Society
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:ATM und Flugbetrieb (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Systemergonomie
Hinterlegt von: Jipp, Meike
Hinterlegt am:03 Jul 2012 15:31
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:42

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.