elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Shape Optimization of Train Head Cars using Adjoint-based Computational Fluid Dynamics

Jakubek, Daria und Wagner, Claus (2012) Shape Optimization of Train Head Cars using Adjoint-based Computational Fluid Dynamics. Civil-Comp Press and Saxe-Coburg Publications. Railways 2012: The First International Conference on Railway Technology: Research, Development and Maintenance, 18.-20. Apr. 2012, Las Palmas de Gran Canaria, Spanien. DOI: 10.4203/ccp.98.158. ISBN 978-1-905088-52-2 CD-ROM. ISSN 1759-3433

Dieses Archiv kann nicht den gesamten Text zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: http://www.civil-comp.com/

Kurzfassung

The operating conditions of modern high-speed trains require efficient aerodynamic shape optimization methods. Many of the interesting aerodynamic features can be determined by means of RANS simulations. The objective of the study, presented in this paper, is to determine how far a shape optimization procedure using adjoint-based methods with continuous approach in conjunction with filtered gradients and CAD free mesh morphing based on radial basis function interpolation is capable of meeting the requirements of modern train development. First applications of the developed process chain consider shape optimization with regard to the generated pressure wave.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Zusätzliche Informationen:ISBN: 978-1-901088-51-5 Book ISBN: 978-1-905088-53-9 Set CCP: 98 Abstracts
Titel:Shape Optimization of Train Head Cars using Adjoint-based Computational Fluid Dynamics
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Jakubek, Dariadaria.jakubek@dlr.de
Wagner, Clausclaus.wagner@dlr.de
Datum:2012
Referierte Publikation:Nein
In Open Access:Ja
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:Proceedings of the First International Conference on Railway Technology: Research, Development and Maintenance
DOI :10.4203/ccp.98.158
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der Herausgeber
Pombo, Joãojpombo@dem.ist.utl.pt
Verlag:Civil-Comp Press and Saxe-Coburg Publications
Name der Reihe:Civil-Comp Proceedings: 98
ISSN:1759-3433
ISBN:978-1-905088-52-2 CD-ROM
Status:veröffentlicht
Stichwörter:high-speed trains, numerical aerodynamics, shape optimization, adjoint methods, mesh morphing, radial basis functions, filtered gradients.
Veranstaltungstitel:Railways 2012: The First International Conference on Railway Technology: Research, Development and Maintenance
Veranstaltungsort:Las Palmas de Gran Canaria, Spanien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:18.-20. Apr. 2012
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Next Generation Train (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Fluidsysteme
Hinterlegt von: Daria Jakubek
Hinterlegt am:08 Mai 2012 11:44
Letzte Änderung:21 Mai 2012 13:40

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Copyright © 2008-2013 Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.