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Large-Eddy Simulation of a rotor tip-clearance flow

Cahuzac, A. und Boudet, J. und Jacob, M. C. und Kausche, Ph. (2011) Large-Eddy Simulation of a rotor tip-clearance flow. In: Proceedings 17th AIAA / CEAS Aeroacoustics Conference (32nd Aeroacoustics Conference). AIAA. 17th AIAA / CEAS Aeroacoustics Conference (32nd AIAA Aeroacoustics Conference), 05.06. - 08.06.2011, Portland, USA.

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Kurzfassung

Tip-leakage flows constitute a major concern for turbomachine performances, stability and broadband noise generation. A large-eddy simulation (LES) of a rotor blade is here presented and compared to experimental data from DLR. A particular attention is paid to the flow configuration of the simulation. The simulation of the inlet duct allows to recover accurately the flow conditions at the fan face. Downstream of the rotor, a detailed analysis of the mean velocity and turbulence intensity is carried out: 2D flow maps, radial profiles of azimuth-averaged variables and wake parameters are plotted. The focus point of the present study is the complex tip-gap flow, and LES is shown to reproduce remarkably the experimental data in this region. These results are achieved in spite of a spurious separation that occurs on the blade suction-side and affects the lower radii (mid-span and hub regions). Finally, the velocity spectra computed by LES in the tip region are in very good agreement with the experimental data. The broadband content is accurately simulated over the whole experimental range of frequencies.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/74079/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Titel:Large-Eddy Simulation of a rotor tip-clearance flow
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Cahuzac, A.LMFA - École Centrale de Lyon - Université Lyon 1 - Université de Lyon - CNRSNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Boudet, J.LMFA - École Centrale de Lyon - Université Lyon 1 - Université de Lyon - CNRSNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jacob, M. C.LMFA - École Centrale de Lyon - Université Lyon 1 - Université de Lyon - CNRSNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kausche, Ph.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2011
Erschienen in:Proceedings 17th AIAA / CEAS Aeroacoustics Conference (32nd Aeroacoustics Conference)
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Verlag:AIAA
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Large-Eddy Simulation, LES, tip clearance flow, fan, turbomachine, hot wire measurement, tip vortex, broadband noise
Veranstaltungstitel:17th AIAA / CEAS Aeroacoustics Conference (32nd AIAA Aeroacoustics Conference)
Veranstaltungsort:Portland, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:05.06. - 08.06.2011
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebe (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Antriebsforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Verdichtertechnologien (alt)
Standort: Berlin-Adlershof
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerksakustik
Hinterlegt von: Kaur, Balbir
Hinterlegt am:20 Jan 2012 14:45
Letzte Änderung:09 Feb 2012 15:45

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