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Optimization of an Unconventional Environmental Control System Architecture

Sielemann, Michael und Giese, Tim und Oehler, Bettina und Gräber, Manuel (2011) Optimization of an Unconventional Environmental Control System Architecture. In: SAE International Journal of Aerospace, 4 (2), Seiten 1263-1275. SAE 2011 AeroTech Congress and Exhibition, 18.-21. Okt. 2011, Toulouse, Frankreich. ISSN doi:10.4271/2011-01-2691

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Kurzfassung

The Environmental Control System is a relevant element of any conventional or More Electric Aircraft (MEA). It is either the key consumer of pneumatic power or draws a substantial load from the electric power system. The objective of this paper is to present a tool for the design of Environmental Control Systems and to apply it to an unconventional system. The approach is based on a recently proposed methodology, which is improved with respect to flexibility and ease-of-use. Furthermore, modeling and simulation of vapor compression cycles is discussed, which are candidate technological solutions for More Electric Aircraft cncepts. A steady-state moving boundary method is presented to model heat exchangers for such applications. Finally, the resulting design environment is applied to optimization of an unconventional ECS architecture and exemplary results are presented.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Optimization of an Unconventional Environmental Control System Architecture
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Sielemann, MichaelMichael.Sielemann@DLR.de
Giese, TimAirbus
Oehler, BettinaAirbus
Gräber, ManuelTU Braunschweig
Datum:2011
Erschienen in:SAE International Journal of Aerospace
Referierte Publikation:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:4
Seitenbereich:Seiten 1263-1275
ISSN:doi:10.4271/2011-01-2691
Status:veröffentlicht
Stichwörter:control system architecture
Veranstaltungstitel:SAE 2011 AeroTech Congress and Exhibition
Veranstaltungsort:Toulouse, Frankreich
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:18.-21. Okt. 2011
Veranstalter :SAE
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Systeme & Kabine
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Robotik und Mechatronik > Systemdynamik und Regelungstechnik (war Entwurfsorientierte Regelungstechnik)
Hinterlegt von: Monika Klauer
Hinterlegt am:15 Dez 2011 17:23
Letzte Änderung:12 Dez 2013 21:30

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