elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

The effects of aircraft and rail traffic noise on residents’ sleep and annoyance - an overview and results from former and currently ongoing field studies around Cologne/Bonn, Frankfurt airport and in the Rhine valley

Müller, U. und Elmenhorst, Eva-Maria und Maass, H. und Quehl, J. und Pennig, S. und Basner, M. und Rolny, V. (2011) The effects of aircraft and rail traffic noise on residents’ sleep and annoyance - an overview and results from former and currently ongoing field studies around Cologne/Bonn, Frankfurt airport and in the Rhine valley. Institutsseminar, 2011-11-15, Köln. (nicht veröffentlicht)

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

The IATA (International Air Transport Association) predicts a global annual growth of 5-6 % for the number of aircraft passengers as well as for cargo flights in the upcoming years. The German Federal Ministry of Transport, Building and Urban Development assumes a yearly increase for road and rail freight traffic of 2.3 % each until 2030, and the German National Academy of Science and Engineering published a prognosis that passenger car traffic in 2020 will have been increased by 20 % compared to 2002. Technological progress in noise reduction for all traffic modes has been largely cancelled out by these increases in traffic numbers so that environmental noise problems caused by all transportation modes are still rising. The main acute effects of noise on residents are sleep disturbances and annoyance reactions. This talk will cover the methodology and results of sleep studies around Cologne/Bonn and Frankfurt airport and near railway tracks in the Rhine Valley. Annoyance reactions do not only depend on the acoustics of the noise source and its sound pressure level and frequency composition. Also personal and social variables, so-called moderators, have to be considered. These aspects are part of a currently ongoing comprehensive EU study, which will be presented in an overview.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/71992/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:The effects of aircraft and rail traffic noise on residents’ sleep and annoyance - an overview and results from former and currently ongoing field studies around Cologne/Bonn, Frankfurt airport and in the Rhine valley
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Müller, U.Uwe.Müller (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Elmenhorst, Eva-MariaEva-Maria.Elmenhorst (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0336-6705NICHT SPEZIFIZIERT
Maass, H.hartmut.maass (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Quehl, J.julia.quehl (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pennig, S.Sybille.Pennig (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Basner, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rolny, V.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2011
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:nicht veröffentlicht
Stichwörter:Fluglärm, Lärmwirkung, Schlaf, Aufwachwahrscheinlichkeit, Fluglärmbelästigung
Veranstaltungstitel:Institutsseminar
Veranstaltungsort:Köln
Veranstaltungsart:Andere
Veranstaltungsdatum:15 November 2011
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:ATM und Flugbetrieb (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Flugphysiologie
Hinterlegt von: Slupkowski, Patrick
Hinterlegt am:06 Dez 2011 12:30
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:37

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.