elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Modeling the Flash Rate of Thunderstorms. Part I: Framework

Dahl, Johannes M. L. und Höller, Hartmut und Schumann, Ulrich (2011) Modeling the Flash Rate of Thunderstorms. Part I: Framework. Monthly Weather Review, 139, Seiten 3093-3111. DOI: 10.1175/MWR-D-10-05031.1.

[img]
Vorschau
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Offizielle URL: http://journals.ametsoc.org/doi/pdf/10.1175/MWR-D-10-05031.1

Kurzfassung

In this study a straightforward theoretical approach to determining the flash rate in thunderstorms is presented. A two-plate capacitor represents the basic dipole charge structure of a thunderstorm, which is charged by the generator current and discharged by lightning. If the geometry of the capacitor plates, the generator-current density, and the lightning charge are known, and if charging and discharging are in equilibrium, then the flash rate is uniquely determined. To diagnose the flash rate of real-world thunderstorms using this framework, estimates of the required relationships between the predictor variables and observable cloud properties are provided. With these estimates, the flash rate can be parameterized. In previous approaches, the lightning rate has been set linearly proportional to the electrification rate (such as the storm�s generator power or generator current), which implies a constant amount of neutralization by lightning discharges (such as lightning energy or lightning charge). This leads to inconsistencies between these approaches. Within the new framework proposed here, the discharge strength is allowed to vary with storm geometry, which remedies the physical inconsistencies of the previous approaches. The new parameterization is compared with observations using polarimetric radar data and measurements fromthe lightning detection network, LINET. The flash rates of a broad spectrumof discrete thunderstorm cells are accurately diagnosed by the new approach, while the flash rates of mesoscale convective systems are overestimated.

Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Modeling the Flash Rate of Thunderstorms. Part I: Framework
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Dahl, Johannes M. L.North Carolina State Univ., Raleigh, NC, USA
Höller, HartmutDLR
Schumann, UlrichDLR
Datum:2011
Erschienen in:Monthly Weather Review
Referierte Publikation:Ja
In Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:139
DOI :10.1175/MWR-D-10-05031.1
Seitenbereich:Seiten 3093-3111
Status:veröffentlicht
Stichwörter:thunderstorms
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt, Luftfahrt, Verkehr
HGF - Programmthema:Erdbeobachtung, ATM und Flugbetrieb, Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt, Luftfahrt, Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:R EO - Erdbeobachtung, L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb, V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Vorhaben Atmosphären- und Klimaforschung, L - Klima, Wetter und Umwelt, V - Verkehrsentwicklung und Umwelt (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Wolkenphysik und Verkehrsmeteorologie
Hinterlegt von: Jana Freund
Hinterlegt am:19 Okt 2011 15:38
Letzte Änderung:12 Dez 2013 21:23

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Copyright © 2008-2013 Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.