elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Numerical Comparison of Dynamic Stall for 2DAirfoils and an Airfoils Model in the DNW-TWG

Klein, Alexander und Richter, Kai und Gardner, Anthony Donald und Altmikus, A.R.M. und Lutz, Thorsten und Krämer, E (2011) Numerical Comparison of Dynamic Stall for 2DAirfoils and an Airfoils Model in the DNW-TWG. 37th European Rotorcraft Forum, 13. - 15. Sept. 2011, Milan, Italy.

Dieses Archiv kann nicht den gesamten Text zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: http://www.erf2011.org/

Kurzfassung

The airfoil sections of helicopter rotors experience a wide range of flow conditions in forward flight from transonic flow on the advancing blade to subsonic flow and high angles of attack on the retreating blade. Most notably, the dynamic stall phenomenon has been a research topic for decades and various models have been introduced to predict the unsteady characteristics of the rotor blade undergoing unsteady separation. The objective of the present paper is to compare 2D dynamic stall computations, suitable for airfoil design studies considering unsteady characteristics, with wind tunnel environment CFD simulations taking into account three-dimensionality and wall effects. Differences between experiment and 2D computations can be partly attributed to side wall effects which alter the effective angle of attack at the mid-section pressure measurement plane. In order to gain more insight into these effects, investigations are presented which show the wind tunnel wall boundary layers and separation effects at the sidewall-airfoil junction.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vorlesung, Paper)
Titel:Numerical Comparison of Dynamic Stall for 2DAirfoils and an Airfoils Model in the DNW-TWG
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Klein, AlexanderIAG Stuttgart
Richter, KaiNICHT SPEZIFIZIERT
Gardner, Anthony DonaldNICHT SPEZIFIZIERT
Altmikus, A.R.M.ECD
Lutz, ThorstenIAG Stuttgart
Krämer, EIAG Stuttgart
Datum:2011
Referierte Publikation:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 576-586
Name der Reihe:Conference Proceedings on CD-ROM
Status:veröffentlicht
Stichwörter:wall interference, CFD, Dynamic stall, Rotor, Helicopter, Blade, Aerodynamics, FLOWER
Veranstaltungstitel:37th European Rotorcraft Forum
Veranstaltungsort:Milan, Italy
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:13. - 15. Sept. 2011
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Drehflügler
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Drehflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber
Hinterlegt von: Dr. Anthony Gardner
Hinterlegt am:28 Sep 2011 10:57
Letzte Änderung:28 Sep 2011 10:57

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Copyright © 2008-2013 Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.