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The Wake Vortex Prediction and Monitoring System WSVBS - Design and Performance at Frankfurt and Munich Airport

Holzäpfel, Frank und Dengler, Klaus und Gerz, Thomas und Schwarz, Carsten (2011) The Wake Vortex Prediction and Monitoring System WSVBS - Design and Performance at Frankfurt and Munich Airport. AIAA. 3rd AIAA Atmospheric Space Environments Conference, 27 June - 30 June 2011, Honolulu, Hawaii, USA.

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Offizielle URL: http://www.aiaa.org/content.cfm?pageid=320

Kurzfassung

Design and performance of the Wake Vortex Prediction and Monitoring System WSVBS are described. The WSVBS has been developed to tactically increase airport capacity for approach and landing on single runways as well as closely-spaced parallel runways. It is thought to dynamically adjust aircraft separations dependent on weather conditions and the resulting wake vortex behavior without compromising safety. Dedicated meteorological instrumentation and short-term numerical terminal weather prediction provide the input to the prediction of wake-vortex behavior and respective safety areas. LIDAR monitors the correctness of WSVBS predictions in the most critical gates at low altitude. The WSVBS is integrated in the arrival manager AMAN of DLR. Performance tests of the WSVBS have been accomplished at Frankfurt airport in winter 2006/07 and at Munich Airport in summer 2010. Aircraft separations for landings on single runways have been compared employing the concepts of either heavy-medium weight class combinations or dynamic pairwise separations where individual aircraft type pairings are considered. For the very conservative baseline setup of the WSVBS the potential capacity gains of dynamic pairwise operations for single runways appear to be very small. On the other hand, the consideration of individual aircraft types and their respective wake characteristics may almost double the fraction of time when radar separation could be applied.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/70395/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vorlesung)
Titel:The Wake Vortex Prediction and Monitoring System WSVBS - Design and Performance at Frankfurt and Munich Airport
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Holzäpfel, FrankDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dengler, KlausDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gerz, ThomasDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schwarz, CarstenDLR, FTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2011
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-15
Verlag:AIAA
Name der Reihe:AIAA Paper 2011-3037
Status:veröffentlicht
Stichwörter:wake vortex, wake vortex advisory system, dynamic pairwise separations
Veranstaltungstitel:3rd AIAA Atmospheric Space Environments Conference
Veranstaltungsort:Honolulu, Hawaii, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:27 June - 30 June 2011
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Wirbelschleppen (alt)
Standort: Braunschweig , Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik
Institut für Physik der Atmosphäre > Wolkenphysik und Verkehrsmeteorologie
Hinterlegt von: Holzäpfel, Dr. habil. Frank
Hinterlegt am:18 Jul 2011 09:59
Letzte Änderung:18 Apr 2016 09:27

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