elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

The Wake Vortex Prediction and Monitoring System WSVBS - Design and Performance at Frankfurt and Munich Airport

Holzäpfel, Frank und Dengler, Klaus und Gerz, Thomas und Schwarz, Carsten (2011) The Wake Vortex Prediction and Monitoring System WSVBS - Design and Performance at Frankfurt and Munich Airport. AIAA. 3rd AIAA Atmospheric Space Environments Conference, 27 June - 30 June 2011, Honolulu, Hawaii, USA.

WarnungEs ist eine neuere Version dieses Eintrags verfügbar.

Dieses Archiv kann nicht den gesamten Text zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: http://www.aiaa.org/content.cfm?pageid=320

Kurzfassung

Design and performance of the Wake Vortex Prediction and Monitoring System WSVBS are described. The WSVBS has been developed to tactically increase airport capacity for approach and landing on single runways as well as closely-spaced parallel runways. It is thought to dynamically adjust aircraft separations dependent on weather conditions and the resulting wake vortex behavior without compromising safety. Dedicated meteorological instrumentation and short-term numerical terminal weather prediction provide the input to the prediction of wake-vortex behavior and respective safety areas. LIDAR monitors the correctness of WSVBS predictions in the most critical gates at low altitude. The WSVBS is integrated in the arrival manager AMAN of DLR. Performance tests of the WSVBS have been accomplished at Frankfurt airport in winter 2006/07 and at Munich Airport in summer 2010. Aircraft separations for landings on single runways have been compared employing the concepts of either heavy-medium weight class combinations or dynamic pairwise separations where individual aircraft type pairings are considered. For the very conservative baseline setup of the WSVBS the potential capacity gains of dynamic pairwise operations for single runways appear to be very small. On the other hand, the consideration of individual aircraft types and their respective wake characteristics may almost double the fraction of time when radar separation could be applied.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vorlesung, Paper)
Titel:The Wake Vortex Prediction and Monitoring System WSVBS - Design and Performance at Frankfurt and Munich Airport
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Holzäpfel, FrankNICHT SPEZIFIZIERT
Dengler, KlausNICHT SPEZIFIZIERT
Gerz, ThomasNICHT SPEZIFIZIERT
Schwarz, CarstenNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2011
Seitenbereich:Seiten 1-15
Verlag:AIAA
Name der Reihe:AIAA Paper 2011-3037
Status:veröffentlicht
Stichwörter:wake vortex, wake vortex advisory system, dynamic pairwise separations
Veranstaltungstitel:3rd AIAA Atmospheric Space Environments Conference
Veranstaltungsort:Honolulu, Hawaii, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:27 June - 30 June 2011
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Wirbelschleppen (alt)
Standort: Braunschweig , Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik
Institut für Physik der Atmosphäre > Wolkenphysik und Verkehrsmeteorologie
Hinterlegt von: Dr.-Ing. Frank Holzäpfel
Hinterlegt am:18 Jul 2011 09:57
Letzte Änderung:18 Jul 2011 10:00

Verfügbare Versionen dieses Eintrags

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Copyright © 2008-2013 Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.