elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Assessment of Wake-Vortex Encounter Probabilities for Crosswind Departure Scenarios

Holzäpfel, Frank und Kladetzke, Jan (2011) Assessment of Wake-Vortex Encounter Probabilities for Crosswind Departure Scenarios. Journal of Aircraft, 48 (3), Seiten 812-822. DOI: 10.2514/1.C000236.

[img] PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
263kB

Offizielle URL: http://www.aiaa.org/content.cfm?pageid=322&lupubid=22

Kurzfassung

The WakeScene-D (Wake Vortex Scenarios Simulation Package for Departure) software package has been developed for comprehensive airspace simulations of takeoff and departure. WakeScene-D consists of modules that model traffic mix, aircraft trajectories, meteorological conditions, wake-vortex evolution, and potential hazard area. The software package estimates the probability to encounter wake vortices in different traffic and crosswind scenarios using Monte Carlo simulation in a domain ranging from the runway to an altitude of 3000 ft above ground. A comparison with measured vortex tracks of about 10,000 departures from runway 25R of Frankfurt airport indicates good agreement of global wake-vortex transport characteristics in ground proximity. The standard departure situation employing a 2 min aircraft separation is compared with scenarios with reduced departure separations and various crosswind conditions. Comprehensive sensitivity analyses have been conducted that are briefly recapitulated. Effects related to departure-route combinations and wind-direction sectors are reported in more detail. Finally, an advanced scenario with an asymmetric crosswind criterion is introduced.

Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Assessment of Wake-Vortex Encounter Probabilities for Crosswind Departure Scenarios
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Holzäpfel, Frankfrank.holzaepfel@dlr.de
Kladetzke, Janjan.kladetzke@dlr.de
Datum:Mai 2011
Erschienen in:Journal of Aircraft
Referierte Publikation:Ja
In Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:48
DOI :10.2514/1.C000236
Seitenbereich:Seiten 812-822
Status:veröffentlicht
Stichwörter:wake vortex, departure, crosswind, risk analysis
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Wirbelschleppen (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Wolkenphysik und Verkehrsmeteorologie
Hinterlegt von: Dr.-Ing. Frank Holzäpfel
Hinterlegt am:18 Jul 2011 09:23
Letzte Änderung:13 Feb 2013 14:59

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Copyright © 2008-2013 Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.