elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

How does Lightweight Design affect Traction Energy Consumption of Railway Vehicles?

Dittus, Holger (2011) How does Lightweight Design affect Traction Energy Consumption of Railway Vehicles? EVER 2011 - International Conference on Ecological Vehicles and Renewable Energies, 31.03 - 03.04.2011, Monaco.

[img] PDF - Nur angemeldete Benutzer - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
183kB

Kurzfassung

Energy consumption of rolling stock is becoming more and more important for manufacturers and operators of railway vehicles. One simple measure to improve energy efficiency is the reduction of vehicle weight by utilizing lightweight design in the construction of railway vehicles. In this paper the effects of weight reduction on energy consumption are analyzed for different railway vehicle classes and operational scenarios. Three generic vehicles are defined, each representing a typical vehicle class. In conclusion, we derive from the calculated energy savings the costs that may arise for eliminating 1 kg of vehicle mass so these costs can be amortized through energy savings over the lifetime of the vehicle.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:How does Lightweight Design affect Traction Energy Consumption of Railway Vehicles?
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Dittus, Holgerholger.dittus@dlr.de
Datum:31 März 2011
Referierte Publikation:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Energiebedarf Schienenfahrzeug Leichtbau Massenreduzierung Einsparpotentiale Nah-, Regional und Hochgeschwindigkeitsverkehr
Veranstaltungstitel:EVER 2011 - International Conference on Ecological Vehicles and Renewable Energies
Veranstaltungsort:Monaco
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:31.03 - 03.04.2011
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Next Generation Train (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:IT-Management (IK-M)
Institut für Fahrzeugkonzepte > Modellierung und Simulation
Institut für Fahrzeugkonzepte > Alternative Antriebe und Energiewandlung
Institut für Fahrzeugkonzepte > Fahrzeug-Energiekonzepte
Hinterlegt von: Holger Dittus
Hinterlegt am:05 Apr 2011 10:03
Letzte Änderung:18 Jul 2011 14:32

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Copyright © 2008-2013 Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.