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A Driver Model for Virtual Drivetrain Endurance Testing

Bünte, Tilman und Chrisofakis, Emmanuel (2011) A Driver Model for Virtual Drivetrain Endurance Testing. 8th International Modelica Conference 2011, 20.-22. März 2011, Dresden, Deutschland.

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Offizielle URL: https://modelica.org/events/modelica2011/Proceedings/pages/papers/09_1_ID_167_a_fv.pdf

Kurzfassung

Starting from an assumed vehicle path on a given road section we derive the formulae for the calculation of an appropriate reference speed profile tabled over road arc length. Together with a speed error feedback we thus emulate what a real driver does while driving and scheduling his actions on throttle and brake pedal. The resulting driver model may be used for automatic speed control in vehicle dynamics simulation. The application addressed here is software in the loop simulation for virtual drivetrain endurance testing at Daimler AG. A prototypical Modelica implementation was made at DLR and tested with a simple longitudinal vehicle dynamics model. Finally, we discuss the experiences with the reference speed profiles made in the industrial practice.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Titel:A Driver Model for Virtual Drivetrain Endurance Testing
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Bünte, TilmanTilman.Buente@DLR.de
Chrisofakis, Emmanuelemmanuel.chrisofakis@daimler.com
Datum:März 2011
Referierte Publikation:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:driver model; automatic gearbox testing; reference Vehicle speed profile; software in the loop (SiL); virtual drivetrain endurance testing.
Veranstaltungstitel:8th International Modelica Conference 2011
Veranstaltungsort:Dresden, Deutschland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:20.-22. März 2011
Veranstalter :Modelica Association und Fraunhofer IIS EAS
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Fahrerassistenz (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Robotik und Mechatronik > Systemdynamik und Regelungstechnik (war Entwurfsorientierte Regelungstechnik)
Hinterlegt von: Dr.-Ing. Tilman Bünte
Hinterlegt am:11 Feb 2011 11:17
Letzte Änderung:30 Jan 2012 11:28

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