elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

An energy-efficient air-conditioning system for hydrogen driven cars

Linder, Marc und Kulenovic, Rudi (2011) An energy-efficient air-conditioning system for hydrogen driven cars. International Journal of Hydrogen Energy, 36 (4), Seiten 3215-3221. DOI: 10.1016/j.ijhydene.2010.11.101. ISSN 0360-3199.

Dieses Archiv kann nicht den gesamten Text zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

In this paper a new operation principle of an air-conditioning system for hydrogen driven cars is proposed and experimental results of a laboratory prototype are presented. The system is able to utilize the potential energy of the compressed hydrogen gas as main driving energy to generate a cooling effect usable for e.g. air-conditioning. Therefore, it is able to partially reuse the compression energy originally spent in order to increase the energy density of hydrogen but is so far wasted onboard. The underlying principle of the process is based on a chemical reaction of a metal hydride (Ti0.99Zr0.01V0.43Fe0.09Cr0.05Mn1.5) with hydrogen at different pressures and corresponding equilibrium temperatures. The laboratory prototype consists of two alternating capillary tube bundle reactors (together around 5 kg and 1.5 l) and is able to generate a quasi-continuous cooling effect at 13 °C in the order of 900 W.

Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:An energy-efficient air-conditioning system for hydrogen driven cars
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Linder, Marcmarc.linder@dlr.de
Kulenovic, RudiIKE, Universität Stuttgart
Datum:3 Januar 2011
Erschienen in:International Journal of Hydrogen Energy
Referierte Publikation:Ja
In Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:36
DOI :10.1016/j.ijhydene.2010.11.101
Seitenbereich:Seiten 3215-3221
ISSN:0360-3199
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Metal hydride Cooling system Air-conditioning Compressed hydrogen Sorption system
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Fahrzeugenergiesysteme (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Technische Thermodynamik > Thermische Prozesstechnik
Hinterlegt von: Marc Philipp Linder
Hinterlegt am:01 Mär 2011 15:41
Letzte Änderung:04 Apr 2013 16:28

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Copyright © 2008-2013 Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.