elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Hybrid titanium–CFRP laminates for high-performance bolted joints

Camanho, P.P. und Fink, Axel und Obst, A. und Pimenta, S. (2009) Hybrid titanium–CFRP laminates for high-performance bolted joints. Composites Part A: Applied Science and Manufacturing, 40 (12), Seiten 1826-1837. Elsevier. doi: 10.1016/j.compositesa.2009.02.010. ISSN 1359-835X.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: http://www.sciencedirect.com/science?_ob=PublicationURL&_cdi=5567&_pubType=J&_acct=C000007338&_version=1&_urlVersion=0&_userid=100058&md5=e052beb8c23f44829b458382d05286a5&jchunk=40#40

Kurzfassung

This paper presents an experimental and numerical investigation of the mechanical response of bolted joints manufactured using new hybrid composite laminates based on the substitution of CFRP plies with titanium plies. The local hybridization of the material is proposed to increase the efficiency of the bolted joints in CFRP structures. Two modeling strategies, based on non-linear finite element methods, are proposed for the analysis of the bolt-bearing and transition regions of the hybrid laminates. The bolt-bearing region is simulated using a three-dimensional finite element model that predicts ply failure mechanisms, whereas the free-edge of the transition region is simulated using plane stress and cohesive elements. The numerical and experimental results indicate that the use of hybrid composites can drastically increase the strength of CFRP bolted joints and therefore increase the efficiency of this type of connection. In addition, the numerical models proposed are able to predict the failure mechanisms and the strength of hybrid composite laminates with a good accuracy.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/68646/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Hybrid titanium–CFRP laminates for high-performance bolted joints
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Camanho, P.P.DEMEGI, Faculdade de Engenharia, Universidade do Porto, Rua Dr. Roberto Frias, 4200-465 Porto, PortugalNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fink, AxelNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Obst, A.ESA-ESTEC, European Space Agency, Mechanical Engineering Dept., Keplerlaan 1, NL-2200 AG Noordwijk, The NetherlandsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pimenta, S.INEGI- Instituto de Engenharia Mecânica e Gestão Industrial, Rua Dr. Roberto Frias, 4200-465 Porto, PortugalNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Dezember 2009
Erschienen in:Composites Part A: Applied Science and Manufacturing
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:40
DOI:10.1016/j.compositesa.2009.02.010
Seitenbereich:Seiten 1826-1837
Verlag:Elsevier
ISSN:1359-835X
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Strength, Finite element analysis, Mechanical testing, Joints/joining
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturen & Werkstoffe (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Funktionsleichtbau
Hinterlegt von: Ries, Doris
Hinterlegt am:24 Jan 2011 11:30
Letzte Änderung:04 Apr 2013 16:27

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.