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Investigation of Aeroelastic Effects for a Helicopter Main Rotor in Hover

Imiela, Manfred (2010) Investigation of Aeroelastic Effects for a Helicopter Main Rotor in Hover. ERF 2010, 7.-9. Sep. 2010, Paris, France.

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Kurzfassung

In the search of new rotorblades with increased performance and reduced noise emissions blade shapes become more and more complex. Due to this phenomenon and the slender form of the blades themselves Fluid-Structure- Interaction (FSI) becomes increasingly important. Therefore an optimization framework with a loose coupling approach in the loop between the block-stuctured 3D Navier- Stokes solver FLOWer and the Comprehensive Rotor Code HOST has been developed. In order to assess the influence of the FSI optimizations are first conducted on a pure aerodynamic basis. In a second step the optimizations are repeated with the same parameter combinations using the full loose coupling procedure. The results are then compared in order to isolate the effects of FSI. Various parameter combinations are analyzed since FSI heavily depends on the planform and therefore on the chosen parameters.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Investigation of Aeroelastic Effects for a Helicopter Main Rotor in Hover
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Imiela, Manfredmanfred.imiela@dlr.de
Datum:September 2010
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Optimization, Fluid-Structure-Interaction, Hover, Rotor, CFD, CSM, DAKOTA
Veranstaltungstitel:ERF 2010
Veranstaltungsort:Paris, France
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:7.-9. Sep. 2010
Veranstalter :Association Aeronautique Astronautique de France
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Drehflügler, Starrflügler
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Drehflüglerforschung, L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler, L - Der innovative Drehflügler, L - Flexibles Flugzeug (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Konfigurativer Entwurf
Hinterlegt von: Manfred Imiela
Hinterlegt am:05 Jan 2011 15:17
Letzte Änderung:12 Dez 2013 21:11

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