elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Imprint | Contact | Deutsch
Fontsize: [-] Text [+]

Experimental analysis of a test vehicle in terms of exergetic potentials and retroactive effects on the vehicle system at the integration of thermoelectric generators

Häfele, Christian and Schier, Michael and Hahn, Steffen and Weiler, Tobias and Friedrich, Horst (2010) Experimental analysis of a test vehicle in terms of exergetic potentials and retroactive effects on the vehicle system at the integration of thermoelectric generators. In: Thermoelectric Goes Automotive, pp. 42-70. Expertverlag, Renningen. Thermoelectric Goes Automotive, 09.-10. Dez. 2010, Berlin, Deutschland. ISBN 978-3-8169-3064-8.

[img] PDF (Experimental analysis of a test vehicle in terms of exergetic potentials and retroactive effects on the vehicle system at the integration of thermoelectric generators) - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
863kB

Abstract

Die Rekuperation von Abwärmeströmen mittels Thermoelektrischer Generatoren (TEG) ist eine vielversprechende Technologie zur Verbrauchsreduktion verbrennungsmotorisch betriebener Fahrzeuge. Am Institut für Fahrzeugkonzepte des Deutschen Zentrums für Luft- und Raumfahrt (DLR) werden solche Generatoren entwickelt und in die Fahrzeugarchitektur integriert und getestet. Im vorliegenden Beitrag wird zunächst von der Analyse der energetischen und exergetischen Potentiale unterschiedlicher Einbaupositionen und Fahrzustände berichtet. Diese wurden auf Basis von experimentellen Untersuchungen der thermodynamischen Zustände von Abgas und Kühlwasser bestimmt. In einem weiteren Schritt wurden die Wechselwirkungen zwischen TEG und Fahrzeugsystem genauer untersucht, wobei besonderes Augenmerk auf den Auswirkungen von Abgasgegendruck und elektrischer Leistungseinspeisung auf den Kraftstoffverbrauch lag. Um dabei die jeweiligen Einflüsse isoliert voneinander und in unterschiedlicher Ausprägung betrachten zukönnen wurde repräsentativ für den TEG eine Abgasklappe bzw. ein externes elektrisches Netzteil verwendet. Darüberhinaus wird von der Entwicklung zweier TEG-Funktionsmuster berichtet, anhand derer ein Fortschritt in Richtung Industrialisierung der TEG-Komponente aufgezeigt werden konnte.

Document Type:Conference or Workshop Item (Speech, Paper)
Title:Experimental analysis of a test vehicle in terms of exergetic potentials and retroactive effects on the vehicle system at the integration of thermoelectric generators
Authors:
AuthorsInstitution or Email of Authors
Häfele, ChristianUNSPECIFIED
Schier, MichaelUNSPECIFIED
Hahn, SteffenUNSPECIFIED
Weiler, TobiasUNSPECIFIED
Friedrich, HorstUNSPECIFIED
Date:9 December 2010
Journal or Publication Title:Thermoelectric Goes Automotive
Refereed publication:Yes
In ISI Web of Science:No
Page Range:pp. 42-70
Editors:
EditorsEmail
Jänsch, DanielUNSPECIFIED
Publisher:Expertverlag, Renningen
ISBN:978-3-8169-3064-8
Status:Published
Keywords:Thermoelektrik, Thermoelektrischer Generator, TEG, Abwärmenutzung, Sekundäenergienutzung
Event Title:Thermoelectric Goes Automotive
Event Location:Berlin, Deutschland
Event Type:Conference
Event Dates:09.-10. Dez. 2010
Organizer:IAV Berlin
HGF - Research field:Aeronautics, Space and Transport
HGF - Program:Transport
HGF - Program Themes:Terrestrial Vehicles
DLR - Research area:Transport
DLR - Program:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Research theme (Project):V - Fahrzeugenergiesysteme (old)
Location: Stuttgart
Institutes and Institutions:Institute of Vehicle Concepts > Alternative Power Trains and Energy Conversion
Deposited By: Michael Schier
Deposited On:14 Dec 2010 16:18
Last Modified:29 Nov 2012 14:58

Repository Staff Only: item control page

Browse
Search
Help & Contact
Informationen
electronic library is running on EPrints 3.3.12
Copyright © 2008-2012 German Aerospace Center (DLR). All rights reserved.