elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Fluid-Structure Coupled Analysis of a Transport Aircraft and Flight Test Validation

Keye, Stefan (2011) Fluid-Structure Coupled Analysis of a Transport Aircraft and Flight Test Validation. Journal of Aircraft, Vol. 48 (2), Seiten 381-390. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.C000235.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: http://arc.aiaa.org/doi/pdf/10.2514/1.C000235

Kurzfassung

The estimation of aerodynamic loads of a transport aircraft taking into account static aero-elastic deformations at steady-state flight conditions is described. Within the scope of a pilot study a fluid-structure coupled (FSC) simulation approach based on state of the art numerical fluid dynamics and structural analysis methods has been applied to an Airbus A340-300 aircraft in both cruise and high-lift configurations. Coupled analyses were performed using an in-house simulation procedure linking DLR’s flow solver TAU and the commercial finite-element code NASTRAN™. Numerical results were validated against flight test data generated in the research project AWIATOR (Aircraft Wing with Advanced Technology Operation) funded by the European Union. A good agreement of simulation results and flight test data, including both fluid dynamics and structural deformation properties, was observed. Aero-elastic effects in cruise flight were found to be larger than in high-lift, where only slats and the wing’s leading edge region are affected. Work presented in this paper is part of a co-operation between DLR and Airbus Deutschland within the joint research project HIT (High-Lift Innovative Technologies).

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/66573/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Fluid-Structure Coupled Analysis of a Transport Aircraft and Flight Test Validation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Keye, Stefanstefan.keye (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2011
Erschienen in:Journal of Aircraft
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:Vol. 48
DOI:10.2514/1.C000235
Seitenbereich:Seiten 381-390
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Azevedo, J.L.azevedo (at) iae.cta.brNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
Status:veröffentlicht
Stichwörter:fluid-structure coupling, Airbus A340, high-lift aerodynamics, validation
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Keye, Dr.(PH.D.) Stefan
Hinterlegt am:25 Nov 2010 09:23
Letzte Änderung:08 Mär 2018 18:40

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.