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Advanced Aerothermodynamic Analysis of SHEFEX I

Barth, Tarik and Longo, Jose (2010) Advanced Aerothermodynamic Analysis of SHEFEX I. Aerospace Science and Technology, 14 (8), pp. 587-593. DOI: 10.1016/j.ast.2010.05.005. ISSN 1270-9638.

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Official URL: http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6VK2-504BT7G-1&_user=100058&_coverDate=12%2F31%2F2010&_rdoc=9&_fmt=high&_orig=browse&_origin=browse&_zone=rslt_list_item&_srch=doc-info%28%23toc%236110%232010%23999859991%232633788%23FLA%23display%

Abstract

The SHarp Edge Flight EXperiment I of DLR has been established to demonstrate the feasibility of space vehicles with facetted Thermal Protection System by keeping or improving aerodynamic properties. The TPS consists of simple flat panels with sharp edges and without any constrains in the system compatibility and reliability of space vehicles. This study presents the thermodynamic behaviour of SHEFEX I during the re-entry range 28 km down to 19 km using a multidisciplinary simulation. To compare the numerical with the experimental data flow and structural calculations have been performed using the flow solver TAU and the commercial thermal solver ANSYS controlled by a loose coupling environment. Major effects like influence of sensor response time, sensor position, and sensor projection are analysed to understand the potential source of errors in numerical modelling and their impact on the results. For the selected altitude range, the calculated temperature and heat fluxes compare good with the experimental data. Das â��SHarp Edge Flight Experiment Iâ�� des DLR wurde durchgef�¼hrt, um die Machbarkeit von Raumfahrzeugen mit einem facettierten Hitzenschutzsystem unter Beibehaltung oder Verbesserung der aerodynamischen Eigenschaften zu demonstrieren. Das Hitzschutzsystem besteht aus einfachen, ebenen Paneelen mit scharfen Kanten und ohne Vorgaben in der System-Kompatibilit�¤t und Verl�¤sslichkeit des Vehikels. Diese Studie setzt sich mit dem thermodynamischen Verhalten von SHEFEX I w�¤hrend des Wiedereintrittsbereiches von 28 bis 19 km unter Anwendung einer multidisziplin�¤ren Simulation auseinander. Um die numerischen Ergebnisse mit den experimentellen Messungen vergleichen zu k�¶nnen, werden Berechnungen mit dem Str�¶mungsl�¶ser TAU und dem Strukturl�¶ser ANSYS unter Einbindung einer losen Kopplungsumgebung durchgef�¼hrt. Wesentliche Effekte wie Einfluss der Sensor-Reaktionszeit, Sensorposition und Sensor�¼berstand wurden analysiert um die potentiellen Fehlerquellen der numerischen Modellierung und deren Einfluss auf die Ergebnisse aufzudecken. F�¼r den ausgew�¤hlten H�¶henbereich stimmen die Berechnungen zu den Temperaturen und W�¤rmestromdichten mit den experimentellen Daten gut �¼berein.

Document Type:Article
Title:Advanced Aerothermodynamic Analysis of SHEFEX I
Authors:
AuthorsInstitution or Email of Authors
Barth, TarikTarik.Barth@dlr.de
Longo, JoseJose.Longo@esa.int
Date:December 2010
Journal or Publication Title:Aerospace Science and Technology
Refereed publication:Yes
In Open Access:No
In SCOPUS:Yes
In ISI Web of Science:Yes
Volume:14
DOI:10.1016/j.ast.2010.05.005
Page Range:pp. 587-593
Series Name:Elsevier
ISSN:1270-9638
Status:Published
Keywords:SHEFEX I; Re-entry; Coupled simulation; Thermodynamic effects; TAU; ANSYS
HGF - Research field:Aeronautics, Space and Transport (old)
HGF - Program:Space (old)
HGF - Program Themes:W RP - Raumtransport
DLR - Research area:Space
DLR - Program:W RP - Raumtransport
DLR - Research theme (Project):W - SHEFEX Programm (old)
Location: Braunschweig
Institutes and Institutions:Institute of Aerodynamics and Flow Technology > Spacecraft
Deposited By: Tarik Barth
Deposited On:17 Nov 2010 11:30
Last Modified:12 Dec 2013 21:05

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