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MOTION CUEING ALGORITHM ONLINE PARAMETER SWITCHING IN A BLINK OF AN EYE – A TIME-VARIANT APPROACH

Lorenz, Tobias und Jaschke, Klaus (2010) MOTION CUEING ALGORITHM ONLINE PARAMETER SWITCHING IN A BLINK OF AN EYE – A TIME-VARIANT APPROACH. Actes. Driving Simulation Conference Europe 2010 Proceedings, 2010-09-09 - 2010-09-10, Paris, Frankreich. ISBN 978 2 85782 685 9. ISSN 0769-0266.

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Kurzfassung

The development and evaluation of human centered driver assistance systems is one major research focus within the automotive domain of the Institute of Transporta-tion Systems (TS) at the German Aerospace Center (DLR). To investigate the impact of new driver assistance systems on driver behavior different research facilities from simulations to real car environments are used. One research facility at TS is the dy-namic driving simulator with a hexapod structure. Using dynamic driving simulators to reproduce real car motion is a major challenge as the workspace is limited. Within this paper a method of state adaption is presented. This method enables a discrete switching of high-pass filter corner frequencies within one single simulation time step. Thereby discontinuities of the filter output signal as well as in the derivatives of the output signal are avoidable. Thus it is possible to adapt corner frequencies of high-pass filters of a Motion Cueing Algorithm (MCA) according to the current driving situation. The article starts with a description of the MCA currently used for the mo-tion rendering at TS. Afterwards the state adaption method is described including the challenges for adapting this method to the current MCA structure. In the end the new structure for the time-variant MCA as well as the boundary conditions for corner fre-quency switching and the test results of the new time-variant approach using the state adaption method are outlined.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/65292/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:MOTION CUEING ALGORITHM ONLINE PARAMETER SWITCHING IN A BLINK OF AN EYE – A TIME-VARIANT APPROACH
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Lorenz, Tobiastobias.lorenz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jaschke, Klausklaus.jaschke (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2010
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Andras, KemenyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Frédéric, MérienneNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stéphane, EspiéNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Actes
ISSN:0769-0266
ISBN:978 2 85782 685 9
Status:veröffentlicht
Stichwörter:fast tilt coordination, online parameter switching, state adaption, high-pass filter
Veranstaltungstitel:Driving Simulation Conference Europe 2010 Proceedings
Veranstaltungsort:Paris, Frankreich
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:9 September 2010
Veranstaltungsende:10 September 2010
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:V SH - Verbesserung der Sicherheit im Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V SH - Verbesserung der Sicherheit im Verkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Methodenentwicklung Fahrerassistenzlabor (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Automotive Systeme
Hinterlegt von: Lorenz, Tobias
Hinterlegt am:29 Sep 2010 12:32
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:30

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