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Estimates of the climate impact of future small-scale supersonic transport aircraft – results from the HISAC EU-project

Grewe, Volker und Plohr, Martin und Cerino, G. und Di Muzio, M. und Deremaux, Yann und Galerneau, M. und de Staint Martin, P. und Chaika, T und Hasselrot, A. und Tengzelius, Ulf und Korovkin, Vladimir D. (2010) Estimates of the climate impact of future small-scale supersonic transport aircraft – results from the HISAC EU-project. The Aeronautical Journal, 114 (1153), Seiten 199-206.

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Offizielle URL: http://www.raes.org.uk/aero_journal.asp

Kurzfassung

The climate impacts of three fleets of supersonic small-scale transport aircraft (S4TA) are simulated. Based on characteristic aircraft parameters, which were developed within the EU-project HISAC, emissions along geographically representative trajectories are calculated and in addition the resulting changes in the atmospheric composition (carbon dioxide, ozone layer, water vapour) and climate (near surface global mean temperature) are deduced. We assume a fleet development with an entry in service in 2015, a full fleet in 2050. The results show a temperature increase of 0·08mK (0·07-0·10mK) with only small but statistically significant variations between the configurations, leading to a minimum climate impact for a weight optimised and hence lower flying aircraft. A climate impact ratio of 3·0 ± 0·4 between a S4TA and its subsonic counterpart is calculated, which is considerable less than for previous supersonic fleets because of a lower flight altitude, leading to smaller water vapour impacts.

Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Estimates of the climate impact of future small-scale supersonic transport aircraft – results from the HISAC EU-project
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Grewe, VolkerVolker.Grewe@dlr.de
Plohr, MartinDLR, Köln
Cerino, G.AleniaAeronautica, Naples, I
Di Muzio, M.AleniaAeronautica, Naples, I
Deremaux, YannDassault Aviation, Paris, F
Galerneau, M.Dassault Aviation, Paris, F
de Staint Martin, P.Dassault Aviation, Paris, F
Chaika, TSukhoi Civil Aviation, Moscow, R
Hasselrot, A.Swedish Defence Research Agency, Stockholm, S
Tengzelius, UlfSwedish Defence Research Agency, Stockholm, S
Korovkin, Vladimir D.Central Institute of Aviation Motors, Moscow, R
Datum:März 2010
Erschienen in:The Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
In Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:114
Seitenbereich:Seiten 199-206
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Supersonic transport, air traffic, climate impact, AirClim
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Schadstoffarmer Luftverkehr (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Dynamik der Atmosphäre
Hinterlegt von: Dr.rer.nat. Volker Grewe
Hinterlegt am:11 Mai 2010 17:20
Letzte Änderung:12 Dez 2013 20:57

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