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Laminar flow control by suction at Mach 2

Hein, Stefan und Schülein, Erich und Hanifi, Ardeshir und Sousa, Joao und Arnal, Daniel (2009) Laminar flow control by suction at Mach 2. IUTAM Symposium on Laminar-Turbulent Transition, 2009-06-23 - 2009-06-26, Stockholm, Sweden.

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Offizielle URL: http://www.flow.kth.se/iutam09/

Kurzfassung

A wind-tunnel experiment on laminar flow control by suction at Mach 2 has been performed for an infinite swept-wing configuration. A significant delay of laminar-turbulent transition could be achieved in this experiment using a suction panel manufactured from porous sinter material. The transition locations from experiment were used to determine the corresponding transition N-factor values. The transition N-factor values obtained for the different test cases are independent of the suction rate and moreover similar to those found for the reference model without suction panel.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Laminar flow control by suction at Mach 2
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Hein, StefanNICHT SPEZIFIZIERT
Schülein, ErichNICHT SPEZIFIZIERT
Hanifi, ArdeshirFOI, Stockholm
Sousa, JoaoIST, Lisboa
Arnal, DanielONERA, Toulouse
Datum:2009
Referierte Publikation:Nein
In Open Access:Ja
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-6
Name der Reihe:Conference Proceedings
Status:veröffentlicht
Stichwörter:laminar-turbulent transition, supersonic swept wing, flow control, suction
Veranstaltungstitel:IUTAM Symposium on Laminar-Turbulent Transition
Veranstaltungsort:Stockholm, Sweden
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:2009-06-23 - 2009-06-26
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen
Hinterlegt von: Ilka Micknaus
Hinterlegt am:03 Mai 2010 14:07
Letzte Änderung:03 Mai 2010 14:07

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