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Numerical simulations of contrail-to-cirrus transition � Part 1: An extensive parametric study

Unterstrasser, Simon und Gierens, Klaus (2010) Numerical simulations of contrail-to-cirrus transition � Part 1: An extensive parametric study. Atmospheric Chemistry and Physics, 10 (4), Seiten 2017-2036.

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Offizielle URL: http://www.atmos-chem-phys.net/10/2017/2010/acp-10-2017-2010.html

Kurzfassung

Simulations of contrail-to-cirrus transition over up to 6 h were performed using a LES-model. The sensitivity of microphysical, optical and geometric contrail properties to relative humidity RHi, temperature T and vertical wind shear s was investigated in an extensive parametric study. The dominant parameter for contrail evolution is relative humidity. Substantial spreading is only visible for RHi�120%. Vertical wind shear has a smaller effect on optical properties than human observers might expect from the visual impression. Our model shows that after a few hours the water vapour removed by falling ice crystals from the contrail layer can be several times higher than the ice mass that is actually present in the contrail at any instance.

Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Numerical simulations of contrail-to-cirrus transition � Part 1: An extensive parametric study
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Unterstrasser, Simonsimon.unterstrasser@dlr.de
Gierens, Klausklaus.gierens@dlr.de
Datum:19 Februar 2010
Erschienen in:Atmospheric Chemistry and Physics
Referierte Publikation:Ja
In Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:10
Seitenbereich:Seiten 2017-2036
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Contrail cirrus microphysics radiation supersaturation aircraft numerical modeling
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DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Schadstoffarmer Luftverkehr (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Dynamik der Atmosphäre
Hinterlegt von: Dr. Simon Unterstraßer
Hinterlegt am:25 Mär 2010 11:32
Letzte Änderung:12 Dez 2013 20:54

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