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Minimal Induced Drag for Non-Planar Lifting Surfaces with Moderate and Small Aspect Ratio

Streit, Thomas und Visser, Kenneth und Liersch, Carsten M. (2008) Minimal Induced Drag for Non-Planar Lifting Surfaces with Moderate and Small Aspect Ratio. 16. DGLR-Fachsymposium der STAB, 3.- 4. Nov. 2008, Aachen, Deutschland. (im Druck)

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Kurzfassung

Summary The induced drag of non-planar wings is compared to that of planar wings which result from unfolding the non-planar ones. It is shown that due to the induced lift, there exist non-planar configurations with positive span camber that have an overall aerodynamic performance increase in comparison to the planar ones. The induced lift and increment of aerodynamic performance increases with decreasing aspect ratio. The effect is opposite for configurations with negative camber. Without the induced lift, the positive non-planar configuration would have more induced drag. Analysis is performed using a lifting line method, which takes into account the induced lift, and using Euler solutions. For the inviscid solutions, the induced drag is obtained with a far-field drag analysis method.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Minimal Induced Drag for Non-Planar Lifting Surfaces with Moderate and Small Aspect Ratio
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Streit, ThomasNICHT SPEZIFIZIERT
Visser, Kennethvisser@clarkson.edu
Liersch, Carsten M.NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2008
Status:im Druck
Stichwörter:Induced Drag, Non-planar wings, Euler solutions, LIFTING_LINE, far-field drag analysis
Veranstaltungstitel:16. DGLR-Fachsymposium der STAB
Veranstaltungsort:Aachen, Deutschland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:3.- 4. Nov. 2008
Veranstalter :DGLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Konzepte & Integration (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Konfigurativer Entwurf
Hinterlegt von: Dr.rer.nat. Thomas Streit
Hinterlegt am:22 Feb 2010 09:55
Letzte Änderung:23 Dez 2015 10:05

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