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Aerodynamic Optimization for Cruise and High-Lift Configurations

Brezillon, Joël und Dwight, Richard P. und Widhalm, Markus (2009) Aerodynamic Optimization for Cruise and High-Lift Configurations. In: Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design Springer. Seiten 249-262. ISBN 978-3-642-04092-4. ISSN 1612-2909

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Kurzfassung

Within the next few years, numerical shape optimization based on high fidelity methods is likely to play a strategic role in future aircraft design. In this context, suitable tools have to be developed for solving aerodynamic shape optimization problems, and the adjoint approach -- which allows fast and accurate evaluations of the gradients with respect to the design parameters -- is seen as a promising strategy. Based on the unstructured RANS solver TAU, a continuous as well as a discrete adjoint have been developed and applied to cruise and high-lift configuration optimization problems. This paper describes investigations of planform optimizations for a flying wing transport aircraft with an Euler continuous adjoint method, the wing design of the DLR-F6 wing-body aircraft configuration and the flap and slat settings of the DLR-F11 high-lift wing-body aircraft with a viscous discrete adjoint method.

Dokumentart:Beitrag in einem Lehr- oder Fachbuch
Titel:Aerodynamic Optimization for Cruise and High-Lift Configurations
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Brezillon, JoëlJoel.Brezillon@dlr.de
Dwight, Richard P.r.p.dwight@tudelft.nl
Widhalm, MarkusMarkus.Widhalm@dlr.de
Datum:2009
Erschienen in:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
Referierte Publikation:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:107
Seitenbereich:Seiten 249-262
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der Herausgeber
Kroll, Norbertnorbert.kroll@dlr.de
Schwamborn, Dieterdieter.schwamborn@dlr.de
Becker, Klausklaus.becker@airbus.com
Rieger, Herbertherbert.rieger@eads.com
Thiele, Frankthiele@pi.tu-berlin.de
Verlag:Springer
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-642-04092-4
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aerodynamic, optimisation, adjoint approach, wing design, high-lift
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Konzepte & Integration
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik
Hinterlegt von: Joel Brezillon
Hinterlegt am:15 Dez 2009 13:28
Letzte Änderung:15 Dez 2009 13:28

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